Nazwa przedmiotu:
Zjazd 2 - Metody i narzędzia informatyki
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Wnuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Zjazdy laboratoryjne
Kod przedmiotu:
ZJ2Z
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Budowa komputera PC - złożenie z podzespołów (5 h), instalacja i zabezpieczenia Windows (5 h), Instalacja serwera sieci lokalnej Linux (5 h) programowanie wizualne, zasady obsługi zdarzeń, budowa GUI (15h), zaprogramowanie kompletnej aplikacji C++ z obsługą GUI (25h), obsługa i programowanie MATLAB (5h). Razem 60 h zajęć praktycznych + 60 godz samodzielnego przygotowania teoretycznego = 120 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Budowa komputera PC - złożenie z podzespołów (3 h), instalacja i zabezpieczenia Windows (2 h), Instalacja serwera sieci lokalnej Linux (5 h) programowanie wizualne, zasady obsługi zdarzeń, budowa GUI (15h), zaprogramowanie kompletnej aplikacji C++ z obsługą GUI (10h), obsługa i programowanie MATLAB (5h). Razem 40 h - 4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy architektury systemów komputerowych, systemów operacyjnych, programowania, algorytmów i struktur danych.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zjazd ma na celu przekazanie praktycznych informacji uzupełniających treści zawarte w przedmiotach Architektura Systemów Komputerowych, Programowanie oraz Algorytmy i Struktury Danych, z elementami systemu MATLAB
Treści kształcenia:
Budowa komputera PC. Kluczowe podzespoły i ich łączenie. Montaż elementów. Analiza konfiguracji sprzętowej komputerów przy wykorzystaniu specjalizowanego oprogramowania. Instalacja i zabezpieczenia Windows 7. Konfiguracja do pracy w domenie. Zabezpieczanie stacji roboczej. Instalacja serwera sieci lokalnej opartego na systemie Linux. Konfiguracja serwera plików, drukarek, www, baz danych. Instalacja i konfiguracja firewall, konfiguracja serwera domeny oraz udostępniania łącza wraz z funkcjami routera. Wprowadzenie do programowania wizualnego. Filozofia działania graficznego interfejsu użytkownika oraz programowanie sterowane zdarzeniami. Metody budowy aplikacji okienkowych na drodze wizualnej. Edytor kodu i edytor formatek. Ćwiczenia programistyczne - budowa prostych programów wykorzystujących podstawowe komponenty wizualne. Zasady budowy interfejsów użytkownika przy wykorzystaniu narzędzi typu RAD. Estetyka i funkcjonalność. Podstawowe elementy GUI i obsługujące je komponenty. Wprowadzenie do grafiki w Windows. Pojęcia podstawowe - piórko, pędzelek, płótno. Skalowanie, buforowanie i akceleracja grafiki. Obsługa plików graficznych. Projekt z programowania wizualnego + algorytmy i struktury danych. Przewiduje się prowadzenie trzech alternatywnych projektów, do wyboru przez studenta. Każdy projekt może być zrealizowany na poziomie podstawowym lub zaawansowanym, z użyciem złożonych struktur danych i bardziej rozbudowanych algorytmów. Programowanie w Matlabie. Podstawy obliczeń numerycznych i symbolicznych, wykresy, wstęp do programowania
Metody oceny:
Ocena końcowa ze zjazdu jest średnią ważoną z ocen cząstkowych: 1. konfiguracja sprzętowa (10%) 2. konfiguracja systemów operacyjnych (30%) 3. projekt z programowania (50%) 4. wstęp do Matlab-a (10%)
Egzamin:
tak
Literatura:
Materiały dodatkowe do zjazdu - podręcznik OKNO Architektura systemów komputerowych - podręcznik OKNO Programowanie - podręcznik OKNO Algorytmy i struktury danych - podręcznik OKNO
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W1
Ma wiedzę o budowie sprzętowej współczesnego komputera klasy PC
Weryfikacja: Zespołowe złożenie i uruchomienie komputera klasy PC
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W04
Efekt Z2_W2
Ma wiedzę o możliwościach i zasadach korzystania z narzędzi programistycznych typu RAD
Weryfikacja: Budowa własnej aplikacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U1
Potrafi zainstalować i skonfigurować typową stację roboczą oraz serwer sieci lokalnej
Weryfikacja: Zadania z konfiguracji systemów operacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10
Efekt Z2_U2
Potrafi samodzielnie zaprogramować kompletną aplikację korzystającą z graficznego interfejsu użytkownika
Weryfikacja: Wykonanie projektu z programowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15
Efekt Z2_U3
Potrafi zaprogramować i wykonać obliczenia w systemie MATLAB wraz z graficzną prezentacją ich wyników
Weryfikacja: Wykonanie projektu z systemu MATLAB
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15, K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K1
Potrafi wykonać oprogramowanie o zadanej funkcjonalności dotrzymując reżimu czasowego
Weryfikacja: Wykonanie projektu z programowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt Z2_K2
Jest w stanie poznać zasady działania narzędzi programistycznych typu RAD
Weryfikacja: Wykonanie projektu z programowania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01