- Nazwa przedmiotu:
- Pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w informatyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr Cezary Woźniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- PADUZ
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 godzin - 6 godzin konsultacji bezpośrednich, 2 godziny egzaminu, 92 - praca własna studenta związana z poznaniem struktury i treści wybranych aktów prawnych, analizą wybranych konstrukcji prawnych i ekonomicznych oraz ich zastosowaniem praktyce - w ramach tzw. kazusów.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS - 50 godzin - 4 godziny konsultacji bezpośrednich, 2 godziny egzaminacyjne, 44 godziny - praca własna studenta związana z przygotowaniem tzw. kazusów i ich oceną przez wykładowcę.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS - 40 godzin - analiza aktów prawnych oraz kazusów w ramach pracy własnej, a także 4 godziny konsultacji bezpośrednich.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia - poświęcony jest zagadnieniom podstawowym.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi problematyki prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem nowoczesnych środków technicznych. W trakcie zajęć należy zaakcentować elementy cywilistyczne i gospodarcze. Na tyle, na ile jest to niezbędne, zwrócono uwagę na elementy procedury dochodzenia roszczeń i odpowiedzialności. W programie zwrócono też uwagę na elementy prawno-porównawcze związane z funkcjonowaniem Polski w Unii Europejskiej. Przedmiot ten składa się z dwu części: pierwszą jest omówienie skutków zastosowania nowych technologii w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Część druga dotyczy zagadnień wynikających z zastosowania tych technologii w sferze ekonomicznej
- Treści kształcenia:
- PRAWNE ASPEKTY E-BIZNESU
CZĘŚĆ PIERWSZA
Podstawowe pojęcia prawoznawstwa. Źródła prawa, wykładnia. Podmiotowość prawna. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych. Osobowość fizyczna i osobowość prawna. Przedstawicielstwo.
Pojęcie prawa.
Pojęcie i struktura normy prawnej
Gałęzie prawa
Źródła prawa.
Interpretacja prawa.
Analogia.
Podmiotowość prawna.
Przedstawicielstwo.
CZĘŚĆ DRUGA
Prawo działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość. Pojęcie działalności gospodarczej. Koncesja, działalność regulowana. Pojęcie przedsiębiorcy. Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Ewidencja gospodarcza. Elektroniczny rejestr gospodarczy.
1. Podstawowe zasady ustroju gospodarczego Polski według Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
2. Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
3. Ograniczenia w podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej.
3.1 Koncesjonowanie działalności gospodarczej
3.2. Działalność regulowana i zezwolenia na działalność gospodarczą
4. Inne wymogi prawne związane z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej.
5. Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy
6. Zadania organów administracji publicznej w zakresie działalności gospodarczej.
CZĘŚĆ TRZECIA
Zobowiązania.
1.1. Charakterystyka prawa zobowiązań.
1.2. Przedmiot zobowiązania.
2.2. Powstanie zobowiązania.
3.1. Zagadnienia wstępne.
3.2. Podstawowe zasady umów.
3.3. Umowy wzajemne.
3.4. Zawarcie umowy – model tradycyjny
3.5. Podpis elektroniczny
3.6. Umowy o świadczenie na rzecz i przez osobę trzecią.
CZĘŚĆ CZWARTA
Zasady wykonania umów w prawie polskim. Wielość dłużników i wierzycieli. Odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy. Odszkodowanie umowne. Kara umowna.
Wykonanie zobowiązania.
4.1. Zagadnienia ogólne.
4.2. Wykonanie zobowiązań z umów wzajemnych.
4.3. Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego.
4.4. Wielość dłużników lub wierzycieli.
4.5. Zobowiązanie solidarne.
5. Skutki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.
5.1. Zagadnienia ogólne.
5.2. Skutki niewykonania lub nieprawidłowego wykonania
6. Sposoby wygaśnięcia zobowiązania.
7. Wybrane umowy.
7. 1. Umowa sprzedaży.
7.1.2. Odpowiedzialność za wady.
gwarancja jakości
7.2. Umowa najmu.
7.2.2. Najem lokalu mieszkalnego.
7.3. Dzierżawa.
7.4. Umowa o dzieło.
7.5. Umowa zlecenia.
EKONOMICZNE ASPEKTY E-BUSINESSU
CZĘŚĆ PIERWSZA
Podstawowe pojęcia i zjawiska ekonomiczne
Rynek
Rynki producenta
Popyt
Podaż
Działanie rynku (równowaga rynkowa)
Ingerencja państwa w rynek
CZĘŚĆ DRUGA
Przedsiębiorstwo
Formy rachunku w przedsiębiorstwie
CZĘŚĆ TRZECIA
Marketing
Wstęp
Produkt
Cykl życia produktu
CENA
Prosta cenowa elastyczność popytu
DYSTRYBUCJA
PROMOCJA
PR (Public Relations)
Środki aktywizacji sprzedaży
Sprzedaż bezpośrednia
PROMOCJA
REKLAMA
Kampania reklamowa
CZĘŚĆ CZWARTA
Znaczenie Internetu w działalności gospodarczej
Intranet i jego rola w przedsiębiorstwie
Ekstranet i jego rola w przedsiębiorstwie
Internet jako innowacja w marketingu
Wpływ Internetu na przedsiębiorstwa i sektory gospodarki
Efekty zastosowania Internetu
- Metody oceny:
- W ramach zajęć przeprowadzany byłby egzamin pisemny. Egzamin składa się z pytań testowych (10-15) i z 4-8 pytań opisowych i zadań. Każde z pytań opisowych oceniane jest w skali 0-1 pkt. Każde z zadań (zależnie od stopnia trudności) jest oceniane w skali 0-5 pkt. Maksymalnie można uzyskać 30 pkt.Na zaliczenie będzie trzeba uzyskać min. 16 pkt.Tę liczbę punktów może uzyskać student, który wykazuje minimalną samodzielność w realizacji zadań (w trakcie rozwiązywania nie wymaga podpowiedzi i uzupełnień). 3,0 - Student posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu. Uzyskał 16-18 punktów.
3,5 - Student posiada wiedzę i umiejętności na podstawowym poziomie. Potrafi interpretować treści programowe. Uzyskał 19 -21 punktów.
4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności na średnim poziomie. Interpretuje treści programowe i formułuje własne uzasadnione na podstawowym poziomie tezy. Uzyskał 22 -24 punktów.
4,5 - Student posiada wiedzę i umiejętności na wysokim poziomie. Interpretuje treści programowe, formułuje i uzasadnia tezy. Uzyskał 25- 27 punktów.
5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności na wysokim poziomie. Interpretuje treści programowe, formułuje i uzasadnia tezy, stosując prawidłową i skuteczną argumentację. Uzyskał 28-30 punktów.
Dodatkowo istnieje możliwość zaliczenia części kazusowej w ramach pracy własnej studenta - student może uzyskać od prowadzącego kilka (3-4) zestawów kazusów i ma je rozwiązać w określonym terminie.W przypadku uzyskania pozytywnej oceny z kazusów (minimum 4.0), na egzaminie pozostają do rozwiązania pytania testowe. Uzyskane punkty sumuje się - wówczas maksymalna suma ogólna punktów nie zmienia się i nadal wynosi 30 punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Gregor B., Stawiszyński M., e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź.
Marciniak S. i in., Makro i mikroekonomia - Podstawowe problemy, PWN, Warszawa.
„Prawo gospodarcze”, pod red. H. Kisilowskiej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
J. Kufel, W. Siuda: „Prawo gospodarcze dla ekonomistów”, Scriptum.
C. Kosikowski: „Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Komentarz”, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Podrecki P., Okoń Z., Litwiński P., Świerczyński M., Targosz T., Smycz M., Kasprzycki D.: „Prawo Internetu”, LexisNexis.
„Umowy elektroniczne w obrocie gospodarczym”, pod red. J. Gołaczyńskiego, Difin
Konstytucja
Kodeks cywilny
- Witryna www przedmiotu:
- https://red.okno.pw.edu.pl/witryna/home.php
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PADUZ_W01
- Zna podstawowe regulacje prawne i konstrukcje ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Analizowanie treści aktów prawnych. Rozwiązywanie kazusów na zajęciach, w ramach pracy własnej albo na egzaminie , a także prezentowanie swoich przemyśleń w ramach kontaktów z prowadzącym zajęcia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W08, K2_W10, K2_W11, K2_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11
- Efekt PADUZ_W02
- Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji
prawnych dopuszczalnych na terytorium RP
pomiędzy podmiotami. Posiada podstawową
wiedzę o zasadach zawierania i wykonywania
umów, a także o relacjach ekonomii i prawa.
Weryfikacja: Analizowanie treści aktów prawnych. Rozwiązywanie kazusów na zajęciach, w ramach pracy własnej albo na egzaminie , a także prezentowanie swoich przemyśleń w ramach kontaktów z prowadzącym zajęcia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W08, K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PADUZ_U01
- Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą podstawowych konstrukcji prawa i ekonomii do znalezienia podstawowych informacji i ich wykorzystania.
Weryfikacja: Analizowanie treści aktów prawnych. Rozwiązywanie kazusów na zajęciach, w ramach pracy własnej albo na egzaminie , a także prezentowanie swoich przemyśleń w ramach kontaktów z prowadzącym zajęcia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01, K2_U04, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07
- Efekt PADUZ_U02
- Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą prawa do
rozwiązywania konkretnych problemów i
formułowania odpowiednich rozstrzygnięć.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i
samodzielnie, a także prezentacja wyników na
zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych
na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01, K2_U02, K1_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PADUZ_K01
- Student umie wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu prawa i ekonomii do prawidłowego określania skutków wykonywanej działalności.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i
samodzielnie, a także prezentacja wyników na
zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych
na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K02, T2A_K05
- Efekt PADUZ_K02
- Umie formułować i przedstawiać uzasadnione prawnie i ekonomicznie opinie na tematy związane z działalnością gospodarczą i je poprawnie uzasadniać.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i
samodzielnie, a także prezentacja wyników na
zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych
na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02, K2_K05, K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K05, T2A_K03
- Efekt PADUZ_K03
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K01