- Nazwa przedmiotu:
- Integracja europejska – aspekty ekonomiczne i prawne (HES)/ Europen Integration - Economic and Legal Issues
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Szymon Drabczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- IE
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Łącznie - 60 godzin. Udział studenta w zajęciach – 30 godzin, samodzielna praca studenta - studiowanie literatury, przygotowywanie prezentacji/ referatów – 30 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – 30 godzin zajęć.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wg zaleceń prowadzącego przedmiot
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Najważniejszym założeniem przedmiotu jest poznanie przez studentów zagadnień integracji europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli Polski w tym procesie.
Do szczegółowych celów przedmiotu należy: zapoznanie z historią integracji europejskiej; rozumienie organizacji i funkcjonowania UE; uzyskanie wiedzy o wybranych dziedzinach integracji w ramach UE; poznanie drogi Polski do członkostwa w UE; zapoznanie się z różnymi aspektami członkostwa Polski w UE.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie. Koncepcje integracji.
2. Geneza Wspólnot Europejskich (do 1958 roku).
3. Etapy historii Wspólnot Europejskich od Traktatów Rzymskich do Jednolitego Aktu Europejskiego (włącznie).
4. Proces integracji: od Traktatu z Maastricht do Traktatu z Lizbony (włącznie).
5. Rozszerzania członkostwa we Wspólnotach Europejskich/Unii Europejskiej: przeszłość i przyszłość.
6. Instytucje i inne organy oraz jednostki organizacyjne Unii Europejskie i EURATOM-u; ich geneza, skład, kompetencje, funkcje.
7. System prawa Unii Europejskiej – elementy składowe, zasady; zarys problematyki.
8. Reżim Schengen: geneza, ewolucja, zasady, korzyści i koszty wejścia Polski do strefy Schengen.
9. Jednolity Rynek Europejski: geneza, podstawy prawne, zasady.
10. Unia Gospodarcza i Walutowa – cel powstania, etapy budowania, korzyści, koszty, aktualne problemy.
11. Polska a Unia Gospodarcza i Walutowa. Wejście Polski do „strefy euro”: argumenty za i przeciw.
12. Możliwości korzystania z funduszy unijnych w Polsce. Wprowadzenie do problematyki.
13. Unijny program LLP-Erasmus: geneza, cel, części składowe, zasady, ocena.
14. Miejsce Polski w Unii Europejskiej: droga do członkostwa w UE, bilans członkostwa, perspektywy.
15. Główne wyzwania dla Unii Europejskiej i Polski w przyszłości.
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny .
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska: Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyda-nie 2, wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2011.
2. Europeistyka. Leksykon; praca zbiorowa pod red. Witolda Stankowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
3. Jacek Barcik, Aleksandra Wentkowska: Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, wydanie 2, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2011.
4. Portale internetowe: www.poskawue.gov.pl, www.europa.eu, funduszeeuropejskie.gov.pl, www.erasmus.org.pl.
Literatura uzupełniająca:
1. Neil Nugent: Unia Europejska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka IE_W1
- 1. Zna terminologię z zakresie integracji europejskiej. 2. Ma elementarną wiedzę w zakresie koncepcji integracji europejskiej. 3. Ma pogłębioną wiedzę na temat historii Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. 4. Ma podstawową wiedzę na temat instytucji, organów Unii i systemu prawa UE. 5. Ma pogłębioną wiedzę na temat historii, zasad, korzyści i kosztów członkostwa Polski w Unii Europejskiej. 6. Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych dziedzin integracji europejskiej i udziału w nich Polski.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółowe. Przygotowywanie przedstawienie prezentacji/referatu na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IM1_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka IE_U1
- 1. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu integracji europejskiej. 2.Potrafi wyszukiwać w zbiorach informacji o UE i potrzebnych informacji na dany temat. 3. Potrafi posługiwać się zaawansowaną wiedzą o udziale Polski w integracji w ramach UE. 4. Potrafi formułować i przedstawiać swoje stanowisko wobec różnych aspektów członkostwa Polski w UE. 5. Potrafi wykorzystywać wiedzę o funduszach unijnych dostępnych w Polsce. 6. Potrafi wykorzystać wiedzę o LLP- Erasmus do rozpatrzenia swojego udziału w wymianie studenckiej oferowanej przez ten program.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółowe. Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji/referatu na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IM1_U02, IM1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka IE_K1
- 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu integracji europejskiej i partycypacji w niej Polski; rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego. 2. Ma świadomość znaczenia członkostwa Polski w UE. 3. Ma świadomość problemów politycznych, środowiskowych, ekonomicznych i kulturowych występujących w procesie integracji europejskiej. 4. Ma świadomość znaczenia przygotowania się do korzystania z oferty UE w różnych dziedzinach jej aktywności.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółowe. Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji/referatu na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IM1_K01, IM1_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK, I.P6S_KO, I.P6S_KR