- Nazwa przedmiotu:
- Elementy projektowania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Podstaw projektowania architektonicznego
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt72h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni
- Treści kształcenia:
- Treści kształcenia
Ćwiczenia projektowe /75 godz./
Praktyczny sprawdzian w 4-ch sekwencjach odpowiadających elementom kształtowania przestrzeni:
1. „Miejsce, nie-miejsce” : analiza poprzez wizję lokalną istniejącej przestrzeni: naturalnej lub zabudowanej, zanotowanie jej, syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, finalnie aż do interwencji architektonicznej podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „nie-miejsce” zależnie od wyboru sytuacji.
2. „Kompozycja”: na tle realnej przestrzeni próba kompozycji w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast.
3. „Materiał”: na tle realnej przestrzeni, zakomponowana przestrzennie struktura z realnego materiału – wybranego lub wskazanego - budowlanego: drewno, szkło, stal, beton, kamień, ceramika, tworzywa sztuczne, z wydobyciem cech tych materiałów.
4. „Integracja”: na tle poznanej realnej przestrzeni zakomponowana, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji struktura architektoniczna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej np. informacyjnej lub symbolicznej. Ćwiczenie ma pokazać konieczność świadomej, kontrolowanej integracji elementów składowych, poznanych w poprzednich ćwiczeniach
- Metody oceny:
- test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów prezentacje ćwiczeń
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987
M.Leśniakowska Co to jest architektura Warszawa 1996
S.E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999
B.Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999
W.Tatarkiewicz Dzieje sześciu pojęć Warszawa 1988
Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987
P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010
P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006
Literatura uzupełniająca:
B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999
A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010
Z.Herbert Barbarzyńca w ogrodzie Wrocław 1995
Z.Kamiński Dzieje życia – w pogoni za sztuką Warszawa 1975
K.Kucza-Kuczyński Zawód-architekt Warszawa 2004
Ch.Norberg-Schulz Znaczenie w architekturze Zachodu Warszawa 1999
M.Tulli Sny i kamienie Warszawa 1999
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się