- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie procesów rozdzielania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Szwast
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IC.IK711
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 5
3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 10
4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) -
5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 8
6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 10
7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 88 godz
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość matematyki (równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe oraz równania różnicowe), fizyki, chemii fizycznej, termodynamiki procesowej, kinetyki procesowej oraz procesów podstawowych.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z zaawansowanymi klasycznymi procesami rozdzielania objętymi zainteresowaniem inżynierii chemicznej i procesowej.
2. Zapoznanie studentów z metodami obliczania i projektowania procesów rozdzielania.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia projektowe
1. Filtracja.
2. Zatężanie roztworów przez odparowanie lub wymrożenie rozpuszczalnika.
3. Krystalizacja przez odparowanie rozpuszczalnika i krystalizacja przez chłodzenie (w tym krystalizacja po zaszczepieniu).
4. Destylacja i kondensacja.
5. Absorpcja i desorpcja.
6. Adsorpcja.
7. Ekstrakcja.
8. Suszenie.
- Metody oceny:
- Studenci są zobowiązani do wykonania 4 projektów i zaliczenia każdego projektu (sprawdzenie samodzielności wykonania projektu i opanowania odpowiedniego materiału teoretycznego).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. Ciborowski, Inżynieria procesowa, WNT, Warszawa, 1973.
2. T. Hobler, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976.
3. Z. Ziółkowski, Destylacja i ekstrakcja w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1978.
4. Z. Ziółkowski, Ekstrakcja cieczy w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1980.
5. R. Zarzycki, A. Chacuk, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995.
6. A. Biń, J. Kopeć, A. Wolny, M. Huettner, M. Kozłowski, J. Nowosielski, S. Sieniutycz, Z. Szwast, M. Szembek-Stoeger, Zadania projektowe z inżynierii procesowej, OWPW, 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę przydatną do zrozumienia podstaw fizycznych i chemicznych klasycznych procesów rozdzielania
Weryfikacja: projekt, ustne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03
- Efekt W2
- Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii klasycznych procesów rozdzielania
Weryfikacja: projekt, ustne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi projektować klasyczne procesy rozdzielania
Weryfikacja: projekt, ustne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt U2
- Potrafi stosować zasady powiększania skali przy projektowaniu klasycznych procesów rozdzielania
Weryfikacja: projekt, ustne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- Potrafi myśleć i działać samodzielnie
Weryfikacja: projekt, ustne kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07