- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Ścibisz Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
8h wykład + 18h laboratorium + 18h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 4h przygotowanie do kolokwium – wykład + 6h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 6h przygotowanie zadania domowego = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS:
8h wykład + 18h laboratorium = 26h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7ECTS:
18h laboratorium + 18h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 4h przygotowanie do kolokwium – wykład + 6h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 6h przygotowanie zadania domowego = 52h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność obsługi komputera (menedżer plików, dowolny edytor tekstu, przeglądarka WWW), znajomość podstaw logiki oraz elementarnych algorytmów numerycznych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
• posiadał podstawową wiedzę z zakresu programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo,
• potrafił implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych,
• potrafił tworzyć oraz uruchamiać proste programy o rozmiarze rzędu 300-350 wierszy kodu źródłowego z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowa terminologia, wprowadzenie do programowania.
2. Język Java i związane z nim technologie.
3. Proste typy danych, wyrażenie i operatory.
4. Instrukcje sterujące warunkowe i iteracyjne.
5. Ciągi znaków (napisy).
6. Złożone typy danych – tablice jedno- i wielowymiarowe.
7. Złożone typy danych - obiekty.
8. Dziedziczenie.
9. Interfejsy i klasy wewnętrzne.
10. Wyjątki i obsługa błędów.
11. Strumienie danych prostych, pliki, strumienie obiektów.
C. Laboratorium:
1. Zintegrowane środowisko programistyczne - redagowanie kodu źródłowego, uruchamianie i debugowanie programu.
2. Proste typy danych, wyrażenia i operatory.
3. Instrukcje sterujące warunkowe i iteracyjne.
4. Ciągi znaków (napisy).
5. Złożone typy danych – tablice jedno- i wielowymiarowe.
6. Definiowanie klas obiektów.
7. Dziedziczenie.
8. Interfejsy i klasy wewnętrzne.
9. Wyjątki i obsługa błędów.
10. Strumienie danych prostych, pliki, strumienie obiektów.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium zwierające pytania otwarte oraz krótkie zadania programistyczne.
2. Ocena sumatywna : ocena ustalana na podstawie liczby punktów uzyskanych z kolokwium; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: wejściówki, kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych, zadanie domowe wykonywane w zespołach.
2. Ocena sumatywna: ocena ustalana na podstawie sumarycznej liczby punktów uzyskanych z wejściówek, kolokwium oraz zadania domowego; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 2/3 ocena z laboratorium + 1/3 ocena z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Lis M., 2015, Java.Praktyczny kurs,Gliwice: Helion.
2. Horstmann C.S., Cornell G., 2013, Java. Podstawy, Gliwice: Helion.
Uzupełniająca:
1. Schildt H., 2015, Java. Kompendium programisty, Gliwice: Helion.
2. Liang Y.D., 2015, Introduction to Java Programming. Comprehensive Version, Pearson Education, Inc., publishing as Prentice Hall.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia. Weryfikacja wiedzy i postępów dydaktycznych odbędzie się z wykorzystaniem narzędzi ICT.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt kolokwium
- Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: I1_W09
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium z laboratorium, zadanie domowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie domowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K05
- Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (wejściówki, kolokwia, ćwiczenia laboratoryjne, zadanie domowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: