- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie aplikacji desktopowych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Ścibisz Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h laboratorium + 20h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium + 20h przygotowanie zadania domowego = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,3 ECTS
10h laboratorium = 10h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
10h laboratorium + 20h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium + 20h przygotowanie zadania domowego = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność programowania w języku Java na poziomie podstawowym (funkcjonalność i komponenty aplikacji, aplikacje okienkowe, kontrolki interfejsu użytkownika, architektura aplikacji, zapis/odczyt danych z/do pliku).
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania oraz implementacji aplikacji desktopowych wykorzystujących podstawowe komponenty GUI.
- Treści kształcenia:
- C. Laboratorium:
Wykonanie ćwiczeń z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego w zakresie:
1. Architektura aplikacji – środowisko, biblioteki, główne komponenty okna aplikacji.
2. Obsługa zdarzeń.
3. Kształty 2D, tekst, kolory, przekształcenia, animacja.
4. Komponenty GUI: etykiety, przyciski, pola wyboru, listy, pola tekstowe, menu itp.
5. Panele, układy komponentów GUI.
6. Wygląd i zachowanie aplikacji – style.
7. Przetwarzanie danych, wątki, operacje na plikach itp.
8. Przygotowanie instalacyjnej wersji aplikacji.
Równolegle samodzielne przygotowywanie w ramach pracy własnej (przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego), projektu i implementacji prostej aplikacji wyposażonej w GUI.
- Metody oceny:
- C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym z etapów jego realizacji – istnieje możliwość poprawienia wyników każdego etapu.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych; oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie efekty prac implementacyjnych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5 jest równocześnie oceną z przedmiotu, który uważa się za zaliczony w przypadku uzyskania oceny >= 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Lis M., 2015, Java Praktyczny kurs Gliwice: Helion.
2. Horstmann C.S., Cornell G., 2013, Java. Podstawy, Helion: Gliwice.
3. Piechota U., Piechota J., Java FX 9. Tworzenie graficznych interfejsów użytkownika, Helion: Gliwice
Uzupełniająca:
1. Schildt H., 2015, Java. Kompendium programisty, Gliwice: Helion.
2. Liang Y.D., 2015, Introduction to Java Programming. Comprehen-sive Version, Pearson Education, Inc., publishing as Prentice Hall.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Kolokwium, zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: Kolokwium, zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium z laboratorium, zadanie domowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie domowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K05
- Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (wejściówki, kolokwia, ćwiczenia laboratoryjne, zadanie domowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: