- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie usługami IT
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Pięta Sylwester
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 10h studia literaturowe = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 2h konsultacje = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 10h studia literaturowe = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw informatyki, podstaw sieci komputerowych i systemów operacyjnych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą zarządzania usługami IT w przedsiębiorstwie. Wykorzystane zostaną wybrane wzorce dobrych praktyk na podstawie ITIL w zakresie: strategii usług, projektowania usług, przekazania usług, eksploatacji usług i ciągłej poprawy usług.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie do zarządzania usługami IT. Cykl życia usług. Dobre praktyki – ITIL. Definicje.
2. Strategia usług. Użyteczność i gwarancja. Portfel usług. Wartość dla biznesu.
3. Projektowanie usług. Projektowanie portfela usług, technologii i architektury. Projektowanie procesów oraz miar dla usług.
4. Przekazanie usług. Zarządzanie zmianami, wydaniami oraz wdrożeniami. Zarządzanie dostawcami.
5. Eksploatacja usług. Zarządzanie zdarzeniami, incydentami, problemami. Service Desk.
6. Ciągła poprawa usług. Doskonalenie w każdej fazie cyklu życia usługi. Kontrola i analiza osiągniętych wyników.
7. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie usługami IT.
8. Struktura organizacyjna działów IT. Regulaminy, instrukcje, zadania.
9. Wdrożenia wzorców dobrych praktyk w organizacji, rola kierownictwa organizacji, zespołu IT.
10. Proces szkoleniowy i egzaminacyjny ITIL. Przykłady egzaminów.
B. Ćwiczenia:
Praktyczna analiza przypadków i przykłady dobrych praktyk:
1-4. Analiza wybranych incydentów i problemów dot. usług IT. Przykłady zastosowania dobrych praktyk wdrożenia ITIL. Organizacja pracy w działach IT.
5-8. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania wspomagającego zarządzanie usługami IT.
Konsultacje merytoryczne dot. projektu:
9-10. Ustalenie tematu i omówienie szablonów projektów: „Projekt/koncepcja polityki zarządzania usługami w organizacji…”
Zawartość projektu: sformułowanie celu, przeprowadzenie analizy i diagnozy bieżącego stanu organizacji, identyfikacja i sformułowanie problemu w organizacji, dobór i sposób wykorzystania narzędzi (systemu zarządzania, praktyk…), sformułowanie założeń dla rozwiązania problemu, analiza ryzyka, rozwiązanie problemu (projekt, dokumentacja…) oraz wykazanie jego opłacalności i zasadności wdrożenia do praktyki, harmonogram wdrożenia.
11-13. Przekazanie kolejnych fragmentów pracy.
14-15 Odbiór i omówienie prac projektowych. Prezentacja projektów – dyskusja.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: test wielokrotnego wyboru.
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (maksymalna liczba punktów Pmax=50pkt) oraz ocena liczbowa na podstawie liczby zebranych punk-tów: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax;;
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ćwiczenia wykonywane w zespołach, kolokwia zaliczające kolejne ćwiczenia.
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=50pkt) oraz ocena liczbowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax.
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zebranych punktów z wykładu i ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu. Wynikowa ocena liczbowa wg skali ocen: (0-50pkt - 2,0; 51-60pkt - 3,0; 61-70pkt - 3,5; 71-80pkt - 4,0; 81-90pkt - 4,5; 91-100pkt - 5,0)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Erskine P., 2013, Itil and Organizational Change, IT Governance
2. Gallacher L., Morris H., 2012, Itil Foundation Exam Study Guide, John Wiley & Sons
3. ClydeBank Technology, 2015, The Complete Beginner's Guide To ITIL, ClydeBank Media LLC
Uzupełniająca:
1. Forbes A., 2016, ITIL For Beginners: The Complete Beginner's Guide To Learn IT Service Management In 24 Hours Or Less!, CreateSpace Independent Publishing Platform
2. Najlepsze praktyki - https://www.axelos.com/best-practice-solutions, 2018
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w za-kresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Absolwent potrafi projektować nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: