- Nazwa przedmiotu:
- Komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 85h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 10h konsultacje = 40h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu komercjalizacji innowacji.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Komercjalizacja innowacji – istota i znaczenie.
2. Źródła i obszary innowacji .
3. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje.
4. Przyczyny realizacji projektów innowacyjnych.
5. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji .
6. Kanały komercjalizacji innowacji .
7. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów.
8. Zarządzanie projektami innowacyjnymi.
9. Finansowanie projektów innowacyjnych .
10. Zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej.
11. Pomiar efektów komercjalizacji projektów innowacyjnych.
B. Ćwiczenia:
1. Komercjalizacja innowacji – wprowadzenie.
2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady - 3M, Microsoft , Toyota Motor Corporation, Deloitte.
3. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwach innowacyjnych .
4. Sposoby komercjalizacji innowacji.
5. Prezentacja dowolnych przykładów komercjalizacji projektów innowacyjnych.
C. Laboratorium:
Projekt komercjalizacji innowacji na przykładzie dowolnie wybranej organizacji - uruchomienie projektu , planowanie projektu, optymalizacja w projekcie, realizacja i kontrola w projekcie, zakończenie projektu.
Prezentacja przygotowanych projektów innowacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem procesu komercjalizacji.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena sposobu prezentacji przygotowanego tematu, test.
2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji tematu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna z testu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie zajęć.
2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 40%), ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie ćwiczeń (skala: 2-5,waga: 60%).
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt.
2. Ocena sumatywna: ocena sposobu prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 40%), ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 60%).
D. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%), ocena z ćwiczeń (20%), ocena z laboratoriów (20%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Difin.
2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck.
Uzupełniająca:
1. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT.
2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer .
4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W15
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: