- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe - Informatyzacja przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sobolewska Olga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 ECTS
10h wykład + 10h analiza literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium + 12h ćwiczenia laboratoryjne + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 18h projekt + 30h przygotowanie pracy pisemnej i prezentacji + 10h konsultacje = 105h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,83 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia laboratoryjne + 18h projekt + 10h konsultacje = 48h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,62 ECTS
10h analiza literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium + 12h ćwiczenia laboratoryjne + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 18h projekt + 30h przygotowanie pracy pisemnej i prezentacji + 10h konsultacje = 95h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student ma zaliczone wszystkie przedmioty z semestru 4 i 5 z modułu IT w Zarządzaniu
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej umiejętności formułowania strategii informatyzacji dla organizacji, umiejętność wyboru rozwiązań informatycznych wspomagających funkcjonowanie organizacji oraz adaptacji ich do wymogów i ograniczeń analizowanej organizacji.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład
Strategia przedsiębiorstwa, a strategia informatyzacji przedsiębiorstwa, narzędzia BMC i BSC w formułowaniu celów dla informatyzacji organizacji; Cele organizacji i mierniki; Informatyzacja przedsiębiorstw, systemy informatyczne wspierające funkcjonowanie organizacji, cyfryzacja organizacji; Struktura organizacyjna i jej wpływ na wdrażanie strategii informatyzacji; Analiza wykonalności i ograniczenia wdrażania strategii informatyzacji; Użytkownicy i ich wpływ na sukces wdrożenia strategii informatyzacji; Koszty wdrażania systemów informatycznych. Ocena powdrożeniowa.
B. Ćwiczenia (uzupełnienie treści wykładowych)
1. Wykonanie w laboratorium przygotowanych ćwiczeń, z wykorzystaniem systemu PowerDesigner.
2. Wraz z wykonywaniem ćwiczeń równoległe przygotowywanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego w etapach odpowiadających wykonywanym ćwiczeniom: a) studium wykonania projektu, b) schemat struktury organizacyjnej, schemat procesu, przypadki użycia systemu, c) specyfikacja funkcji d) przygotowanie zapytania ofertowego e) harmonogram wdrożenia f) plan zarządzania wdrożeniem i ocena powdrożeniowa)
D. Projekt:
Strategia organizacji (teoria + analiza rzeczywistej strategii wybranej organizacji + projekt z zastosowaniem Business Model Canvas w podziale na: Klient + Oferta + Infrastruktura + Finanse) – 4 h; Cele strategiczne i operacyjne – 2 h; Miary celów – 2 h; Plan realizacji strategii + monitorowanie realizacji strategii – 2 h; Mapowanie strategii organizacji pod kątem informatyzacji – 2 h; Formułowanie strategii informatyzacji (z zastosowaniem Business Model Canvas) – 2 h; Podejście funkcjonalne w zarządzaniu organizacją + projektowanie struktury organizacyjnej w ujęciu funkcjonalnym – 2 h; Identyfikacja i analiza realizacji zadań organizacji – 2 h; Podejście procesowe w zarządzaniu organizacją + projekt mapy procesów + projekt mapy wybranego procesu – 4 h; Identyfikacja i analiza kategorii użytkowników + projekt wytycznych front-office portala spinającego funkcjonalności zintegrowanego systemu kompleksowej informatyzacji – 2 h; Hierarchiczna struktura systemów dziedzinowych + koncepcja zintegrowanej wymiany danych – 2 h; Ramy budżetowe + koncepcja przetargu na informatyzację – 2 h; Odbiór projektów – 2 h
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena pracy studentów podczas wykładu, zaangażowanie studentów w dyskusjach, częściowo interaktywna forma wykładu
2. Ocena sumatywna : kolokwium zaliczeniowe, ocena z kolowium w zakresie 2-5, wymagane jest uzyskanie oceny >=3
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na każdych zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym z etapów realizacji projektu, jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wyniki prac implementacyjnych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego i implementacyjnego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 0-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: w trakcie zajęć weryfikowane jest wykonanie poszczególnych etapów projektów, elementy projektów są omawiane ze studentami. Ocenie podlega wartość merytoryczna projektu oraz jego poprawność redakcyjna, a także wartość merytoryczna prezentacji i umiejętność przedstawienia wyników pracy projektowej. Ocenie podlega również terminowość i systematyczność w realizacji projektu.
2. Ocena sumatywna: Projekt oceniony w zakresie ocen 2-5, do zaliczenia części projektowej wymagane jest przygotowanie prezentacji i jej wygłoszenie (obrona projektu) również podlegająca ocenie w skali 2-5. Warunkiem koniecznym do przystąpienia do obrony projektu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów w module IT w zarządzaniu.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: liczona zgodnie z formułą 50%projekt +30% ćwiczenia + 20% wykład
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Januszewski, A., 2017. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Niksa-Rynkiewicz, T., 2017, Projektowanie wiedzy – relacyjne bazy danych. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
3. Sacha, K., 2010, Inżynieria oprogramowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca:
1. Beynon-Davies, P., 1999, Inżynieria systemów informacyjnych, Warszawa: WNT.
2. Burakowski, W. i Krawiec, P.(red.) 2012, Inżynieria internetu przyszłości, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
3. Jaszkiewicz, A., 2007, Inżynieria oprogramowania, Gliwice: Helion
4. Wornalkiewicz, W., 2016, Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych zarządzania, Opole: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W09
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku internetowym
Weryfikacja: Ocena projektu i prezentacji oraz kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W10
- Absolwent zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: Ocena projektu i prezentacji oraz kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U08
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Ocena projektu i prezentacji oraz kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Ocena projektu i prezentacji oraz kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej i jej prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: