Nazwa przedmiotu:
E-biznes
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia projektowe + 1h konsultacje + 7h studia literaturowe + 12h wykonanie zadań ćwiczeniowych + 20h wykonanie zadania projektowego = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 ECTS 10h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia projektowe + 1h konsultacje = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 10h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia projektowe + 1h konsultacje + 7h studia literaturowe + 12h wykonanie zadań ćwiczeniowych + 20h wykonanie zadania projektowego = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student, po uczestnictwie w nim: • rozumiał specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w dobie postępującej cyfryzacji i rozumiał rolę infrastruktury teleinformatycznej w kreowaniu oferty wartości dla ich klientów; • znał klasyfikację podmiotów rynkowych tworzących ekosystem e-biznesu oraz podstawowe techniki modelowania przedsięwzięć e-biznesu; • potrafił zaprojektować przedsięwzięcie e-biznesu.
Treści kształcenia:
A. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do problematyki e-biznesu 2. Technologie e-biznesu: infrastruktura teleinformatyczna 3. Technologie e-biznesu: płatności i rozliczenia elektroniczne 4. Technologie e-biznesu: analityka danych i systemy wspomagania podejmowania decyzji 5. Modele e-biznesu 6. Zadanie ćwiczeniowe nr 1: analiza modelu e-biznesu 7. Charakterystyka rynków cyfrowych 8. Ekosystem przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej 9. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw 10. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 1 11. Zadanie ćwiczeniowe nr 2: projekt ścieki konwersji 12. Marketing cyfrowy: komunikowanie wartości 13. Marketing cyfrowy: sprzedaż 14. Marketing cyfrowy: marketing doświadczeń 15. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 2 B. Projekt: 1. Poszukiwanie inspiracji w e-biznesie 2. Opracowanie koncepcji: klient – problem - rozwiązanie 3. Opracowanie kanw propozycji wartości 4. Opracowanie ścieżki doświadczeń klienta 5. Wstępna ocena atrakcyjności inwestycyjnej projektów 6. Analizy rynkowe (w tym analiza konkurencji) 7. Analiza SWOT 8. Opracowanie i przeprowadzenie badania jakościowego (wywiady bezpośrednie) 9. Opracowanie i przeprowadzenie badania ilościowego 10. Opracowanie kanwy modelu (e-)biznesowego 11. Prototypowanie 12. Plan finansowy projektu 13. Opracowanie elementów strategii marketingowej dla projektu 14. Prezentacje końcowe projektów 15. Omówienie projektów i podsumowanie zajęć
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: Ocena formatywna: Ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń. Ocena sumatywna: Ocena wykonania dwóch zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji (każde zadanie oceniane w zakresie 2-5). Ocena z ćwiczeń obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena wykonania zada-nia nr 1 + 0,6 x ocena wykonania zadania nr 2. Wymagane jest uzyskanie oceny >=3 z ćwiczeń. D. Projekt: Ocena formatywna: Ocena poprawności wykonania zadań projektowych w trakcie zajęć projektowych. Ocena sumatywna: Ocena wykonania zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji (ocena w zakresie 2-5). Wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Końcowa ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena z ćwiczeń + 0,6 x ocena z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Chaffey, D., 2016. Digital Business i E-Commerce Management. Warszawa: PWN 2. Evans, N. D., 2017. Mastering Digital Business: How powerful combinations of disruptive technologies are eneabling the next wave of digital transformation. Swindon: BCS 3. Kalbach, J., 2017. Mapowanie wrażeń. Kreowanie wartości za pomocą ścieżek klienta, schematów usług i diagramów. Gliwice: Helion 4. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Helion Uzupełniająca: 1. Levy, J., 2017. Strategia UX. Jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku. Gliwice: Helion 2. Mazurek, G., 2018. E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka. Warszawa: Poltext 3. Mazurek, G., 2012. Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości. Warszawa: Poltext
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W08
Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć ćwiczeniowych, ocena zadań ćwiczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W09
Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć ćwiczeniowych, ocena zadań ćwiczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć projektowych, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U07
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć projektowych, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K02
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych i projektowych realizowanych w trakcie zajęć, bieżące omawianie zadań ćwiczeniowych i projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych i projektowych realizowanych w trakcie zajęć, bieżące omawianie zadań ćwiczeniowych i projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: