- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo w ujęciu zasobowym
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Wiśniewski Michał
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do zajęć + 10h zapoznanie się z literaturą + 17h przygotowanie do egzaminu + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ECTS:
8h wykład + 10h ćwiczenia + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne = 28h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do zajęć + 10h zapoznanie się z literaturą + 17h przygotowanie do egzaminu + 5h kons. grupowe + 5h kons. indywidualne = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza i ocena ryzyka, analiza i ocena współzależności zagrożeń, analiza interesariuszy
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa w ujęciu zasobowym
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Bezpieczeństwo i jego uwarunkowania
2. Podejście zasobowe w naukach o zarządzaniu i jego zastosowanie w bezpieczeństwie
3. Zasoby – cechy, struktura funkcjonalności
4. Integralny model bezpieczeństwa
5. Metodyka zarządzania sytuacyjnego
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do zajęć, podział na zespoły i wybór obiektu do analizy
2. Wykonanie charakterystyki obiektu
3. Odwzorowanie struktury powiązań zasobów w obiekcie
4. Wygenerowanie scenariuszy zdarzeń niekorzystnych
5. Sformułowanie i rozwiązanie problemu decyzyjnego
6. Określenie nowej sytuacji rozpatrywanego obiektu
7. Prezentacja wyników prac zespołów
8. Prezentacja wyników prac zespołów
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny
2. Ocena sumatywna: na skali (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt zabezpieczeń dla wybranego obiektu
2. Ocena sumatywna: na skali (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5;5,0)
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wykład, 70% ćwiczenia
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kosieradzka, A., Zawiła-Niedźwiecki, J., (red.), 2016. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym. Kraków: EduLbri.
2. Krupa, T., 2006. Elementy organizacji zasoby i zadania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Uzupełniająca:
1. Skomra, W., (red.), 2015. Metodyka oceny ryzyka na rzecz zarzą-dzania kryzysowego RP. Warszawa: Belstudio.
2. Abgarowicz, G., 2015. Pamięć przyszłości. Analiza ryzyka dla zarządzania kryzysowego. Józefów: Wydawnictwo CNBOP-PIB.
3. Lidwa, W., Krzeszowski, W., Więcek, W., Kamiński, P., 2012. Ochrona infrastruktury krytycznej. Warszawa:AON.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Student zna zasady identyfikacji zagrożeń i zarządzania ryzykiem oraz dotyczące ich teorie i metody
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U06
- Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych dotyczących zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Raporty z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K03
- Student ma kompetencje do pracy w zespole
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: