Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzialność biznesu (HES)
Koordynator przedmiotu:
dr Liliana Hawrysz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS 20h wykład + 6h przygotowanie do testu + 1h konsultacje + 3h analiza literatury = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,70 ECTS 20h wykład + 1h konsultacje = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,33 ECTS 6h przygotowanie do testu + 1h konsultacje + 3h analiza literatury = 10h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład20h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, którymi zajmuje się społeczna odpowiedzialność organizacji. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: - trendów w strategiach CSR i modeli CSR - roli kultury organizacyjnej, etyki, zaufania w relacji ze wszystkimi interesariuszami, a także roli przywództwa we wdrażaniu strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Norma ISO 26000, CSR założenia, modele i kierunki ewolucji, standardy raportowania. Organizacje zajmujące się w Polsce społeczną odpowiedzialnością (FOB, CSRinfo). 2. Kształtowanie kultury organizacji odpowiedzialnej społecznie. 3. Narzędzia realizacji odpowiedzialnego biznesu (m.in. Kampanie społeczne, Marketing zaangażowany społecznie (cause related marketing), Programy etyczne dla pracowników, Raportowanie społeczne, Nadzór korporacyjny, Ekoznakowanie i znakowanie społeczne, Ograniczanie emisji odpadów, zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych, Inwestycje społecznie odpowiedzialne, Wolontariat pracowniczy). 4. Dialog i budowanie relacji z interesariuszami, zarządzanie relacjami z interesariuszami. 5. Inicjatywy CSR wobec pracowników. 6. Inicjatywy CSR skierowane na środowisko przyrodnicze. 7. Inicjatywy CSR dla społeczności lokalnych. 8. Raportowanie — ważny element działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza studiów przypadków, indywidualne zaliczenie testu teoretycznego. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (aktywność+ studia przypadków+ test): max 60 (ocena 5,0), wymaganych min 31 (ocena 3,0).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wolak-Tuzimek A. 2019, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a konkurencyjność przedsiębiorstw, Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o. 2. Buglewicz K. 2017, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, Warszawa: PWE 3. Paliwoda-Matiolańska A. 2014, Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Warszawa: CH Beck 4. Filek J. 2013, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, Kraków: Księgarnia Akademicka 5. Rudnicka A. 2012, CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer Uzupełniająca: 1. Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A. Wańtuchowicz M. 2010, Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości, Warszawa: Poltext 2. Gasparski W. 2012, Biznes, etyka, odpowiedzialność, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Visser, W. 2011 The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, London: Wiley
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B1_W01
w zaawansowanym stopniu teorię oraz ogólną metodo-logię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_W10
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych i kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_U06
analizować i prognozować procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B1_K03
wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorga-nizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B1_K05
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: