Nazwa przedmiotu:
Projektowaniem symulacja i testowanie planów ciągłości działania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Szwed
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne + 10h studia literaturowe = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,67 ECTS 45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne = 50h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne + 10h studia literaturowe = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów pierwszego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej w ramach modułów: Infrastruktura krytyczna, Zarządzanie ryzykiem, Bezpieczeństwo infrastruktury.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów praktycznej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania, wdrażania oraz ciągłego doskonalenia planów ciągłości działania organizacji.
Treści kształcenia:
D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi zarządzania ciągłością działania. Temat zadania projektowego jest ustalany przez prowadzącego za-jęcia i może obejmować jedno lub więcej zagadnień z zakresu: 1. Opisu i analizy różnych faz cyklu zarządzania ciągłością działania organizacji oraz krytycznych procesów biznesowych objętych planami. 2. Budowy strategii utrzymania ciągłości działania organizacji. 3. Sposobów reakcji na sytuacje kryzysowe, w tym procedur powiadamiania i eskalacji informacji o krytycznych incydentach oraz kryteriów uruchomienia planu. 4. Identyfikacji i opisu zasobów niezbędnych do wdrożenia i późniejszej realizacji planów. 5. Implementacji planów w działalności organizacji, w tym programu testów i ćwiczeń. 6. Komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w sytuacjach kryzysowych. 7. Doskonalenia i aktualizacji planów. Prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu planów. 8. Procedur powrotu do normalnego trybu działania. Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej: 1. Temat rozwiązywanego problemu i zakres zadania projektowego. 2. Analizę bibliograficzno-dokumentacyjną w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu. 3. Określenie celów, założeń oraz ograniczeń w realizacji zadania projektowego. 4. Rozwiązanie zadania projektowego. 5. Analizę uzyskanych wyników. 6. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac. 7. Bibliografię.
Metody oceny:
D. Projekt: 1. Ocena formatywna: w trakcie konsultacji jest weryfikowane wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym jego wyniki merytoryczne, systematyczność i terminowość pracy studenta oraz samo-dzielność i krytyczne podejście do oceny uzyskiwanych wyników; ko-lejne etapy rozwiązania projektu są omawiane ze studentem i jest oceniany postęp w realizacji projektu. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna oraz poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu; adekwatność przygotowania i sprawność przedstawienia prezentacji wyników projektu; umiejętność obrony zaproponowanego rozwiązania, w tym trafność używanych argumentów; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Legionowo: edu-Libri, Uzupełniająca: 1. Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin, 2. Norma ISO 22301:2012, System Zarządzania ciągłością działania
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_ZCDZ_BI2_3
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu miej-sce zarządzania bezpieczeństwem w dyscyplinie nauk o zarządzaniu oraz jego relacje do innych nauk (w tym nauk prawnych)
Weryfikacja: Zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_ZCDZ_BI2_1
Absolwent potrafi zaprojektować i wykonać plan utrzymania ciągłości działania, zaplanować i przeprowadzić jego wdrożenie oraz dobrać narzędzie informatyczne wspomagające proces zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_ZCDZ_BI2_2
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Raport z realizacji projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: