- Nazwa przedmiotu:
- Projektowaniem symulacja i testowanie planów ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Cezary Szwed
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne + 10h studia literaturowe = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,67 ECTS
45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne = 50h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
45h projekt + 5h konsultacje grupowe i indywidualne + 10h studia literaturowe = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów pierwszego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej w ramach modułów: Infrastruktura krytyczna, Zarządzanie ryzykiem, Bezpieczeństwo infrastruktury.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów praktycznej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania, wdrażania oraz ciągłego doskonalenia planów ciągłości działania organizacji.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi zarządzania ciągłością działania. Temat zadania projektowego jest ustalany przez prowadzącego za-jęcia i może obejmować jedno lub więcej zagadnień z zakresu:
1. Opisu i analizy różnych faz cyklu zarządzania ciągłością działania organizacji oraz krytycznych procesów biznesowych objętych planami.
2. Budowy strategii utrzymania ciągłości działania organizacji.
3. Sposobów reakcji na sytuacje kryzysowe, w tym procedur powiadamiania i eskalacji informacji o krytycznych incydentach oraz kryteriów uruchomienia planu.
4. Identyfikacji i opisu zasobów niezbędnych do wdrożenia i późniejszej realizacji planów.
5. Implementacji planów w działalności organizacji, w tym programu testów i ćwiczeń.
6. Komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w sytuacjach kryzysowych.
7. Doskonalenia i aktualizacji planów. Prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu planów.
8. Procedur powrotu do normalnego trybu działania.
Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej:
1. Temat rozwiązywanego problemu i zakres zadania projektowego.
2. Analizę bibliograficzno-dokumentacyjną w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu.
3. Określenie celów, założeń oraz ograniczeń w realizacji zadania projektowego.
4. Rozwiązanie zadania projektowego.
5. Analizę uzyskanych wyników.
6. Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac.
7. Bibliografię.
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: w trakcie konsultacji jest weryfikowane wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym jego wyniki merytoryczne, systematyczność i terminowość pracy studenta oraz samo-dzielność i krytyczne podejście do oceny uzyskiwanych wyników; ko-lejne etapy rozwiązania projektu są omawiane ze studentem i jest oceniany postęp w realizacji projektu.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna oraz poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu; adekwatność przygotowania i sprawność przedstawienia prezentacji wyników projektu; umiejętność obrony zaproponowanego rozwiązania, w tym trafność używanych argumentów; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania, Kraków-Warszawa: edu-Libri,
2. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Legionowo: edu-Libri,
Uzupełniająca:
1. Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin,
2. Norma ISO 22301:2012, System Zarządzania ciągłością działania
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_ZCDZ_BI2_3
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu miej-sce zarządzania bezpieczeństwem w dyscyplinie nauk o zarządzaniu oraz jego relacje do innych nauk (w tym nauk prawnych)
Weryfikacja: Zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_ZCDZ_BI2_1
- Absolwent potrafi zaprojektować i wykonać plan utrzymania ciągłości działania, zaplanować i przeprowadzić jego wdrożenie oraz dobrać narzędzie informatyczne wspomagające proces zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Zaliczenie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_ZCDZ_BI2_2
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Raport z realizacji projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: