- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka dyskretna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Bryś
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
15h wykłady + 15h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach + 15h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium +15 h przygotowanie do egzaminu wiedzy teoretycznej + 18h zapoznanie z literaturą = 80h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h wykład + 2h konsultacje = 32h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,1 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium +15 h przygotowanie do egzaminu wiedzy teoretycznej + 18h zapoznanie z literaturą = 63h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- elementarna wiedza z zakresu analizy matematycznej: ciągi liczbowe, szeregi liczbowe, rachunek różniczkowy i całkowy
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- znał matematyczne podstawy informatyki
- znał podstawowe zastosowania matematyki dyskretnej w badaniach operacyjnych, ekonomii i technice,
- miał przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów przy użyciu poznanych narzędzi matematycznych,
- posiadał wiedzę matematyczną, która w dalszym toku studiów pozwala na szybsze i dogłębniejsze opanowanie zagadnień z wielu dziedzin, przede wszystkim informatyki i badań operacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1h. Elementarne pojęcia matematyki dyskretnej.
2h. Rachunek predykatów i reguły wnioskowania. Relacje.
2h. Zliczanie i generowanie podstawowych obiektów kombinatorycz-nych.
2h. Rekurencja.
2h. Zasada włączania-wyłączania.
2h. Elementarne pojęcia teorii grafów.
3h. Drzewa. Cykle w grafach. Kolorowania grafów. Grafy planarne. Sieci.
1h. Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Ćwiczenia:
2h. Rachunek zdań i rachunek zbiorów.
2h. Rachunek predykatów i reguły wnioskowania
8h .Zliczanie i generowanie podstawowych obiektów kombinatorycznych.
4h. Rozwiązywanie równań rekurencyjnych.
2h. Zastosowanie zasady włączania –wyłączania.
4h. Badanie własności grafów.
2h. Zastosowanie algorytmów grafowych
4h. Zastosowanie grafów do modelowania i rozwiązywania praktycznych zagadnień inżynierskich
2h. Kolokwium zaliczeniowe
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega zaliczenie pisemnego sprawdzianu wiedzy teoretycznej
2. Ocena sumatywna : suma punktów z dwóch części pisemnego sprawdzianu wiedzy teoretycznej, max. 50 punktów (ocena 5.0), wymagane co najmniej 25 punktów
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność podczas zajęć oraz zaliczenie kolokwium sprawdzającego umiejętności praktyczne
2. Ocena sumatywna: suma punktów za aktywność podczas zajęć oraz za kolokwium sprawdzające wiedzę teoretyczną, max. 50 punktów, wymagane co najmniej 26 punktów
C. Końcowa ocena z przedmiotu: suma punktów uzyskanych podczas zaliczenia wykładu i na ćwiczeniach stanowi podstawę do wystawienia oceny końcowej z przedmiotu Matematyka Dyskretna według następujących kryteriów:
51 - 60 punktów - ocena 3.0,
61 - 70 punktów - ocena 3.5,
71 - 80 punktów - ocena 4.0,
81 - 90 punktów - ocena 4.5,
powyżej 91 punktów - ocena 5.0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bryant V.: Aspekty kombinatoryki, WNT, Warszawa 1997
2. Wilson R.J.: Wprowadzenie do teorii grafów, PWN, Warszawa 1998
Uzupełniająca:
1. Cormen T.H., Leiserson C.E., Rivest R.L.: Wprowadzenie do algorytmów, WNT, Warszawa 1998.
2. Deo N.: Teoria grafów i jej zastosowania w technice i informatyce, PWN, Warszawa, 1980
3. Graham R.L., Knuth D.E., Patashnik O.: Matematyka konkretna, PWN, Warszawa 1998.
4. Ross K.A., Wright C.R.B.: Matematyka dyskretna, PWN, War-szawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W03
- zna podstawowe zastosowania matematyki dyskretnej
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U07
- potrafi stosować w praktyce inżynierskiej posiadaną wiedzę z zakresu kombinatoryki
Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- rozumie wagę wiedzy i umiejętności z zakresu matema-tyki dyskretnej w zastosowaniach inżynierskich
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K01
- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umie-jętności z zakresu matematyki dyskretnej
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: