- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Korneta Piotr
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład +15h projekt + 1h konsultacje indywidualne + 18h opracowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia wykładu + 1h przygotowanie do zaliczenia projektu = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ECTS:
10h wykład +15h projekt + 1h konsultacje indywidualne = 26h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 ECTS:
15h projekt + 1h konsultacje indywidualne + 18h opracowanie projektu + 1h przygotowanie do zaliczenia projektu = 35h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania biznesowego w zmiennym otoczeniu gospodarczym;
- potrafił zaprojektować nowy innowacyjny model biznesu.
- potrafił ocenić znaczenie innowacji i modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw
- był świadomy występowania ryzyka biznesowego, był otwarty na zmiany oraz potrafił akceptować zmiany w otoczeniu gospodarczym bliższym i dalszym.
- potrafił świadomie ocenić realne szanse powodzenia działań biznesowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1 Przedsiębiorczość, definicje, istota przedsiębiorczości
2 Rodzaje przedsiębiorczości
3 Uwarunkowania prowadzenia biznesu, czynniki rozwoju biznesu
4 Pojęcie przedsiębiorcy, cechy przedsiębiorcze
5 Przedsiębiorca a komponenty psychologiczno- społeczne
6 Funkcje i rola przedsiębiorcy w gospodarce i społeczeństwie
7 Innowacje a działalność biznesowa
8 Planowanie w działaniach biznesowych
9 Uruchamianie własnej firmy
10 Zaliczenie zajęć
Projekt:
1 Wprowadzenie
2 Zdefiniowanie problemu projektowego
3 Projekt modelu biznesowego- Segmentacja rynku
4 Projekt modelu biznesowego- Propozycja wartości dla klienta
5 Projekt modelu biznesowego- Kanały dotarcia do klienta
6 Projekt modelu biznesowego- Budowanie relacji z klientami
7 Projekt modelu biznesowego- Struktura przychodów
8 Projekt modelu biznesowego- Kluczowe zasoby
9 Projekt modelu biznesowego- Kluczowe działania
10 Projekt modelu biznesowego- Kluczowi partnerzy
11 Projekt modelu biznesowego- Struktura kosztów
12 Projekt modelu biznesowego- Analiza konkurencji
13 Projekt modelu biznesowego- Analiza SWOT
14 Projekt modelu biznesowego- Podsumowanie projektu
15 Projekt modelu biznesowego- Zaliczenie projektu
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena zaangażowania i udziału w trakcie wybranych interaktywnych formy prowadzenia wykładu (studia przypadków).
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie kolokwium pisemnego, a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;Zaliczenie kolokwium wymaga uzyskania oceny > = 3,0
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikuje się wykonanie poszczególnych etapów projektu; etapy zadań projektowych są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna poszczególnych etapów projektu, samodzielność rozwiązanych przez studentów problemów projektowych i poprawność wnioskowania; ocena projektów w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest złożenie w wyznaczonym terminie spójnego projektu w wersji papierowej i elektronicznej i uzyskanie oceny > = 3,0
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu jak i projektu jest > = 3,0; Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z zajęć projektowych + 0,5 x ocena z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1 Glinka, B. i Gudkova, S. 2011, Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer.
2 Osterwalder, A. i Pigneur, Y. 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Warszawa: One Press.
3 Cieślik J., 2006, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
4 Meller R.B. i Coulton G. i Bifulco A. i Meller A. i Fisher A. 2011, Przedsiębiorczość, Warszawa: PWE.
5 Drucker P.F., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Polityka i zasady. Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
1 Makieła Z., 2012, Krok ku przedsiębiorczości. Warszawa, Nowa Era.
2 Lewandowska L., 1999, Niekonwencjonalne formy finansowania Przedsiębiorczości. Gdańsk: ODDK.
3 Lewandowska L., 2011, Rozwój firmy. Koncepcje zarządzania i Finansowania. Gdańsk: ODDK.
4 Kotler P.H., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka.
5 Porter M., 1994, Strategia konkurencji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W08
- Teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W14
- Ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U05
- Identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: