Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe - Lean startup
Koordynator przedmiotu:
Dr Agnieszka Skala
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
4 ECTS 10h wykład +30h projekt + 50h przygotowanie do projektu + 10h analiza literatury + 5h konsultacje + 5h przygotowanie do prac kontrolnych + 10h przygotowanie do prezentacji końcowych = 120h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS: 10h wykład + 30h projekt + 5h konsultacje = 45h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,6 ECTS: 30h projekt + 50h przygotowanie do projektu + 10h analiza literatury + 5h konsultacje + 5h przygotowanie do prac kontrolnych + 10h przygotowanie do prezentacji końcowych = 110h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej strony tej metody i wyrobienia umiejętności w tym względzie.
Treści kształcenia:
A. Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania: 1. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe; 2. Rodzaje dopasowań rynkowych oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS); 3. Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera; 4. Odkrywanie klienta – projektowanie wywiadów z interesariuszami projektu; 5. Prototypowanie; 6. Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego; 7. Zasady prawidłowego „pitchu” projektu. B. Projekt: Realizacja projektu startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (w zespołach projektowych): 1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta, 2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego, 3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich, 4. Weryfikacja hipotez biznesowych i (opcjonalnie) prototypy produktów lub usług) Prezentacja końcowa projektu w obecności gości z zewnątrz: przedsiębiorców, inwestorów, edukatorów, członków ekosystemu przedsiębiorczości innowacyjnej (akceleratory, inkubatory, społeczności startupowe)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z wiedzy 2. Ocena sumatywna : wynik egzaminu i aktywność na wykładach D. Projekt: 1. Ocena formatywna: praca projektowa w grupach 2. Ocena sumatywna: ocena projektu wraz z ocena aktywności na zajęciach E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena sumaryczna 30% wagi wykład 70% projekt
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72 2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri 3. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Uzupełniająca: 1. Aulet, B., 2014. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Poznań: Helion 2. Blank, S., Dorf, B., 2013. Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Poznań: Helion 3. Osterwalder, A., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Poznań: Helion 4. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & So
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W08
Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W14
Student zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości – odnośnie przedsięwzięć ambitnych i innowacyjnych.
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U05
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K04
Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej, a zwłaszcza prezentacji końcowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: