Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zasobami
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rojek Danuta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 1h konsultacje indywidualne + 1h konsultacje grupowe + 4h przygotowanie się do kolokwium + 4h przygotowanie się do ćwiczeń + 8h opracowanie projektu + 2h przygotowanie prezentacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 1h konsultacje indywidualne + 1h konsultacje grupowe = 32h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 ECTS 10h ćwiczenia + 10h projekt + 1h konsultacje indywidualne + 1h konsultacje grupowe + 4h przygotowanie się do ćwiczeń + 8h opracowanie projektu + 2h przygotowanie prezentacji = 36h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania, biznesu, zarządzania projektami
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt
Cel przedmiotu:
Opanowanie przez studentów teorii z zakresu zarządzania zasobami i jej przełożenie na praktykę poprzez realizację ćwiczeń tematycznych oraz opracowanie projektu.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Istota i klasyfikacja zasobów. 2. Podejście zasobowe w zarządzaniu. 3. Gospodarowanie ograniczonymi zasobami naturalnymi. 4. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu i jej wdrażanie. 5. Gospodarowanie zasobami materialnymi w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych. 6. Metody oceny efektywności zarządzania zasobami materialnymi. 7. Zarządzanie zasobami niematerialnymi w organizacji. 8. Wiedza jako zasób. Zarządzanie wiedzą w organizacji. 9. Zasoby ludzkie jako element kapitału intelektualnego organizacji. 10. Kluczowe zasoby jako element konstytuujący model biznesu. Transformacja zasobów w procesie tworzenia wartości. B. Ćwiczenia: 1-2. Określenie zasobów potrzebnych do realizacji wybranego przedsięwzięcia – z podziałem na rodzaje zasobów oraz sposób ich pozyskania. 3-4. Studia przypadków: Organizacja odpowiedzialna społecznie. Analiza i ocena podejścia do zasobów naturalnych i społecznych. 5-6. Analiza i ocena efektywności gospodarowania zasobami materialnymi – na wybranych przykładach przedsiębiorstw produkcyjnych. 7-8. Kapitał intelektualny wybranego przedsiębiorstwa – diagnoza. 9-10. Studia przypadków: Model biznesu a kluczowe zasoby. D. Projekt: 1. Zakres tematyczny projektu w obszarze zarządzania zasobami; wymagania merytoryczne i formalne. 2. Wybór tematu projektu przez dwuosobowe zespoły, w uzgodnieniu z prowadzącym. Formułowanie celu i zakresu projektu. 3-4. Charakterystyka organizacji. Diagnoza istniejącego stanu w aspekcie tematyki projektu. 5-6. Analiza i interpretacja wyników. Wnioski – przesłanki do zmian. 7-8. Propozycja zmian, usprawnień, innowacji. 9-10. Prezentacja projektu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: oceniany jest udział w debacie na zajęciach (prowadzonych w formie interaktywnej) oraz wynik kolokwium. 2. Ocena sumatywna: średnia ocen: za aktywność na zajęciach i wyniku kolokwium. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania poszczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen). 2. Ocena sumatywna: oceniane są: zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych i terminowość ich wykonania. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3. D. Projekt: 1. 1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania poszczególnych etapów projektu i terminowość ich wykonania oraz projekt wraz z jego prezentacją. 2. Ocena sumatywna: 0,7*ocena projektu + 0,3*średnia ocen cząstkowych. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 0,25*ocena z wykładu +0,25*ocena z ćwiczeń +0,5*ocena z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Marek, S., Białasiewicz, M., 2011. Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza. Warszawa: PWE. 2. Matejun, M. i Motyka, A., 2016. Zasobowe zdolności dynamiczne w zarządzaniu firm sektora MSP. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. 3. Mroziewski, M., 2008. Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Buczkowski B. i in. 2016. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych. Łódź: Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej. 2. Floyd, S.W. i in., 2011. Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe. Warszawa: Wolters Kluwer business. 3. Gierszewska, G. i in., 2013. Zarządzanie strategiczne dla inżynierów. Warszawa: PWE. 4. Jashapara, A., 2014. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. 5. Stańczyk-Hugiet, E., 2013. Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania zasobami, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W06
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U14
dokonywać krytycznej analizy obecnego stanu zasobów oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ćwiczenia, analiza i ocena studiów przypadków, diagnozowanie stanu istniejącego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: ćwiczenia, ocena studiów przypadków, debata, rozwiązywanie problemów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: analiza studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K03
wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: