- Nazwa przedmiotu:
- Kreowanie innowacji w gospodarce opartej na wiedzy
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h laboratoria + 12h przygotowanie do ćwiczeń/laboratoriów + 5h konsultacje + 8h przygotowanie do prac kontrolnych + 18h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 88h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h laboratoria + 5h konsultacje = 50h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h laboratoria + 12 przygotowanie do ćwiczeń/laboratoriów + 8h przygotowanie do prac kontrolnych + 18h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 68h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obszarów zarządzania przedsiębiorstwem.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium))
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kreowania innowacji w przedsiębiorstwie.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
2h - Istota innowacji i innowacyjności przedsiębiorstwa. Cechy innowacji. Klasyfikacja i charakterystyka innowacji. Skutki innowacyjnych przedsięwzięć rynkowych.
2h - Zarządzanie wiedzą a gospodarka oparta na wiedzy. Wiedza jako zasób wspierający działania innowacyjne. Cechy zarządzania wiedzą. Zasoby wiedzy warunkujące skuteczne kreowanie i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwie. Innowacja oparta na wiedzy.
2h - Potencjał innowacyjny w przedsiębiorstwie. Uwarunkowania i czynniki innowacyjności przedsiębiorstw. Zarządzanie potencjałem intelektualnym w kreowaniu innowacji.
3h - Tworzenie innowacji. Specyfika wytwarzania produktu innowacyjnego. Impulsy tworzenia innowacji. Etapy procesu tworzenia innowacji, testowanie produktów innowacyjnych. Współpraca przedsiębiorstw ze sferą B+R,)
2h - Metody tworzenia innowacji (KAIZEN, Design Thinking, metody generowania pomysłów)
2h - Efektywność i ryzyko innowacyjne w gospodarce opartej na wiedzy. Bariery i ograniczenia dla kreowania innowacji. Redukcja ryzyka innowacyjnego.
2h - Trendy i kierunki w budowaniu innowacyjności przedsiębiorstw. Egzamin.
B. Ćwiczenia:
1h - Wprowadzenie do problematyki innowacyjności. Skutki innowacyjnych przedsięwzięć rynkowych.
1h - Modele działalności innowacyjnej przedsiębiorstw.
2h - Proces tworzenia innowacji w gospodarce opartej na wiedzy
2h – Zarządzanie wiedzą i potencjałem intelektualnym w kreowaniu innowacji – case study
2h - Metody tworzenia innowacji (KAIZEN, Design Thinking, metody generowania pomysłów) – przykłady praktyczne
2h – Kreowanie innowacyjnej strategii mBanku – case study
2h - Innowacyjne firmy technologiczne – case studies
2h – Innowacyjne firmy usługowe – case studies
1h – Zaliczenie
C. Laboratorium:
1h - Wprowadzenie do pracy laboratoryjnej – omówienie zasad, struktury i formy zaliczenia.
2h - DNA innowatora – kreowanie doskonałości w opracowywaniu innowacji.
2h – Poszukiwanie i realizacja nowatorskich projektów – przykłady i metody eksperymentowania
2h – Projektowanie innowacji przełomowych z zastosowaniem metod twórczych – praca w grupach zadaniowych.
3h - Kreowanie innowacji produktowej z zastosowaniem metody Design Thinking – praca w grupach zadaniowych.
4h - Przygotowanie i omówienie zastosowania wybranej metody kreowania innowacji w praktyce działania.
1h - Zaliczenie
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: Egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte).
2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające:
51%-65% – ocena dostateczna,
66%-80% – ocena dostateczna plus,
81%-86% – ocena dobra,
87%-94% – ocena dobra plus,
- 95%-100% – ocena bardzo dobra.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkt, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za pracę grupową w rozwiązywaniu case studies oraz za wykonaną prezentację.
2. Ocena sumatywna: Przygotowanie prezentacji lub projektu grupowego:
przygotowanie - ocena dostateczna,
przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
C. Laboratorium:
1.. Ocena formatywna: studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty za udział w dyskusji i formułowanie wniosków oraz za rozwiązywanie ćwiczeń laboratoryjnych.
2. Ocena sumatywna: Opracowywanie ćwiczeń laboratoryjnych:
przygotowanie - ocena dostateczna,
przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 40% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 30% - stanowi ocena z ćwiczeń, 30% - stanowi ocena z laboratoriów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Gans, J., 2018. Dylematy przełomowej innowacji. Warszawa: Biznes Horyzonty.
2. Knosala, R., red., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
3. Karlik, M., 2014. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
Poszukiwanie i realizacja nowatorskich projektów. Warszawa: Poltext.
4. Harvard Business Review, 2009. Zarządzanie Innowacją. Gliwice: Onepress.
Uzupełniająca:
1. Clayton, M., Christensen, 2010. Przełomowe innowacje. Warszawa: PWN.
2. Lachowski, S., 2010. Droga innowacji. Warszawa: Studio EMKA.
3. Prahalad, C., K., Krishan, M. S., 2010. Nowa era innowacji. Warszawa: PWN.
4. Waćkowski, K., Żebrowski, M., 2011. Strategiczne zarządzanie innowacjami. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: