Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Ścibisz Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h wykład + 30h laboratorium + 6h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 4h przygotowanie do kolokwium – wykład + 6h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 4h przygotowanie zadania domowego = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS: 10h wykład + 30h laboratorium = 40h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 ECTS: 30h laboratorium + 6h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 4h przygotowanie do kolokwium – wykład + 6h przygotowanie do kolokwium - laboratorium + 4h przygotowanie zadania domowego = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera (menedżer plików, dowolny edytor tekstu, przeglądarka WWW), znajomość podstaw logiki oraz elementarnych algorytmów numerycznych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: • posiadał podstawową wiedzę z zakresu programowania w języku wysokiego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo, • potrafił implementować proste algorytmy oraz typowe struktury danych, • potrafił tworzyć oraz uruchamiać proste programy o rozmiarze rzędu 300-350 wierszy kodu źródłowego z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Podstawowa terminologia, wprowadzenie do programowania. 2. Język Java i związane z nim technologie. 3. Proste typy danych, wyrażenie i operatory. 4. Instrukcje sterujące warunkowe i iteracyjne. 5. Ciągi znaków (napisy). 6. Złożone typy danych – tablice jedno- i wielowymiarowe. 7. Złożone typy danych - obiekty. 8. Dziedziczenie. 9. Interfejsy i klasy wewnętrzne. 10. Wyjątki i obsługa błędów. 11. Strumienie danych prostych, pliki, strumienie obiektów. C. Laboratorium: 1. Zintegrowane środowisko programistyczne - redagowanie kodu źródłowego, uruchamianie i debugowanie programu. 2. Proste typy danych, wyrażenia i operatory. 3. Instrukcje sterujące warunkowe i iteracyjne. 4. Ciągi znaków (napisy). 5. Złożone typy danych – tablice jedno- i wielowymiarowe. 6. Definiowanie klas obiektów. 7. Dziedziczenie. 8. Interfejsy i klasy wewnętrzne. 9. Wyjątki i obsługa błędów. 10. Strumienie danych prostych, pliki, strumienie obiektów.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: kolokwium zwierające pytania otwarte oraz krótkie zadania programistyczne. 2. Ocena sumatywna : ocena ustalana na podstawie liczby punktów uzyskanych z kolokwium; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: wejściówki, kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych, zadanie domowe wykonywane w zespołach. 2. Ocena sumatywna: ocena ustalana na podstawie sumarycznej liczby punktów uzyskanych z wejściówek, kolokwium oraz zadania domowego; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). E. Końcowa ocena z przedmiotu: 2/3 ocena z laboratorium + 1/3 ocena z wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Lis M., 2015, Java.Praktyczny kurs,Gliwice: Helion. 2. Horstmann C.S., Cornell G., 2013, Java. Podstawy, Gliwice: Helion. Uzupełniająca: 1. Schildt H., 2015, Java. Kompendium programisty, Gliwice: Helion. 2. Liang Y.D., 2015, Introduction to Java Programming. Comprehensive Version, Pearson Education, Inc., publishing as Prentice Hall.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia. Weryfikacja wiedzy i postępów dydaktycznych odbędzie się z wykorzystaniem narzędzi ICT.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium z laboratorium, zadanie domowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie domowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K05
Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (wejściówki, kolokwia, ćwiczenia laboratoryjne, zadanie domowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: