- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria wymagań
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Ścibisz Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 10h projekt + 15h przygotowanie do kolokwium - wykład + 20h przygotowanie zadania projektowego = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
15h wykład + 10h projekt = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 ECTS:
10h projekt + 20h przygotowanie zadania projektowego = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień związanych z podejściem procesowym
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z projektowaniem wymagań dla informatycznych systemów zarządzania na podstawie analizy procesów biznesowych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie do inżynierii wymagań.
2. Proces inżynierii wymagań.
3. Inżynieria wymagań a inne procesy.
4. Inżynieria wymagań w procesach tworzenia oprogramowania.
5. Identyfikacja wymagań.
6. Analiza wymagań.
7. Specyfikacja wymagań.
8. Zarządzanie wymaganiami.
9. Wymagania a zarządzanie jakością.
10. Narzędzia wspierające proces inżynierii wymagań.
D. Projekt:
Wykonanie projektu wymagań informatycznego systemu zarządzania zawierającego m.in.:
• kontekst funkcjonowania systemu,
• charakterystykę użytkowników,
• modele procesów biznesowych,
• główne funkcje systemu (diagram przypadków użycia),
• interakcje i interfejsy użytkownika (formularze, raporty),
• model danych (diagramy klas),
• wymagania niefunkcjonalne (użyteczność, niezawodność, wydajność, bezpieczeństwo),
• koncepcja implementacji i wdrożenia systemu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium zwierające pytania otwarte lub zamknięte.
2. Ocena sumatywna : ocena ustalana na podstawie liczby punktów uzyskanych z kolokwium; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: projekt wymagań formalnych informatycznego systemu zarządzania realizowany w 2-3 osobowych zespołach.
2. Ocena sumatywna: ocena ustalana na podstawie sumarycznej liczby punktów uzyskanych z zaprojektowanych wymagań informatycznego systemu zarządzania oraz jego prezentacji; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 1/2 oceny z wykładu + 1/2 oceny z projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Chrabski B., Zmitrowicz K., 2014, Inżynieria wymagań w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Roman A., Zmitrowicz K., 2018, Inżynieria wymagań. Studium przypadków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Uzupełniająca:
1. Miles R., Kim Hamilton K., 2012, UML 2.0. Wprowadzenie, Gliwice: Helion
2. Wiegers K.E., Beatty J., 2014, Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Gliwice: Helion
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: kolokwium, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: kolokwium, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie projektowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K05
- Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (kolokwia, zadanie projektowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: