Nazwa przedmiotu:
Inżynieria wymagań
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Ścibisz Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 10h projekt + 15h przygotowanie do kolokwium - wykład + 20h przygotowanie zadania projektowego = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 15h wykład + 10h projekt = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,3 ECTS: 10h projekt + 20h przygotowanie zadania projektowego = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień związanych z podejściem procesowym
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z projektowaniem wymagań dla informatycznych systemów zarządzania na podstawie analizy procesów biznesowych.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie do inżynierii wymagań. 2. Proces inżynierii wymagań. 3. Inżynieria wymagań a inne procesy. 4. Inżynieria wymagań w procesach tworzenia oprogramowania. 5. Identyfikacja wymagań. 6. Analiza wymagań. 7. Specyfikacja wymagań. 8. Zarządzanie wymaganiami. 9. Wymagania a zarządzanie jakością. 10. Narzędzia wspierające proces inżynierii wymagań. D. Projekt: Wykonanie projektu wymagań informatycznego systemu zarządzania zawierającego m.in.: • kontekst funkcjonowania systemu, • charakterystykę użytkowników, • modele procesów biznesowych, • główne funkcje systemu (diagram przypadków użycia), • interakcje i interfejsy użytkownika (formularze, raporty), • model danych (diagramy klas), • wymagania niefunkcjonalne (użyteczność, niezawodność, wydajność, bezpieczeństwo), • koncepcja implementacji i wdrożenia systemu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: kolokwium zwierające pytania otwarte lub zamknięte. 2. Ocena sumatywna : ocena ustalana na podstawie liczby punktów uzyskanych z kolokwium; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). D. Projekt: 1. Ocena formatywna: projekt wymagań formalnych informatycznego systemu zarządzania realizowany w 2-3 osobowych zespołach. 2. Ocena sumatywna: ocena ustalana na podstawie sumarycznej liczby punktów uzyskanych z zaprojektowanych wymagań informatycznego systemu zarządzania oraz jego prezentacji; skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). E. Końcowa ocena z przedmiotu: 1/2 oceny z wykładu + 1/2 oceny z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Chrabski B., Zmitrowicz K., 2014, Inżynieria wymagań w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Roman A., Zmitrowicz K., 2018, Inżynieria wymagań. Studium przypadków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Uzupełniająca: 1. Miles R., Kim Hamilton K., 2012, UML 2.0. Wprowadzenie, Gliwice: Helion 2. Wiegers K.E., Beatty J., 2014, Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Gliwice: Helion
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: kolokwium, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: kolokwium, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie projektowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K05
Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (kolokwia, zadanie projektowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: