Nazwa przedmiotu:
Programowanie aplikacji desktopowych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Ścibisz Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium + 20h przygotowanie zadania domowego = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS 15h laboratorium = 15h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 15h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych + 10h przygotowanie do kolokwium + 20h przygotowanie zadania domowego = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność programowania w języku Java na poziomie podstawowym (funkcjonalność i komponenty aplikacji, aplikacje okienkowe, kontrolki interfejsu użytkownika, architektura aplikacji, zapis/odczyt danych z/do pliku).
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania oraz implementacji aplikacji desktopowych wykorzystujących podstawowe komponenty GUI.
Treści kształcenia:
C. Laboratorium: Wykonanie ćwiczeń z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego w zakresie: 1. Architektura aplikacji – środowisko, biblioteki, główne komponenty okna aplikacji. 2. Obsługa zdarzeń. 3. Kształty 2D, tekst, kolory, przekształcenia, animacja. 4. Komponenty GUI: etykiety, przyciski, pola wyboru, listy, pola tekstowe, menu itp. 5. Panele, układy komponentów GUI. 6. Wygląd i zachowanie aplikacji – style. 7. Przetwarzanie danych, wątki, operacje na plikach itp. 8. Przygotowanie instalacyjnej wersji aplikacji. Równolegle samodzielne przygotowywanie w ramach pracy własnej (przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego), projektu i implementacji prostej aplikacji wyposażonej w GUI.
Metody oceny:
C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym z etapów jego realizacji – istnieje możliwość poprawienia wyników każdego etapu. 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych; oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie efekty prac implementacyjnych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5 jest równocześnie oceną z przedmiotu, który uważa się za zaliczony w przypadku uzyskania oceny >= 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Lis M., 2015, Java Praktyczny kurs Gliwice: Helion. 2. Horstmann C.S., Cornell G., 2013, Java. Podstawy, Helion: Gliwice. 3. Piechota U., Piechota J., Java FX 9. Tworzenie graficznych interfejsów użytkownika, Helion: Gliwice Uzupełniająca: 1. Schildt H., 2015, Java. Kompendium programisty, Gliwice: Helion. 2. Liang Y.D., 2015, Introduction to Java Programming. Comprehen-sive Version, Pearson Education, Inc., publishing as Prentice Hall.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Kolokwium, zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym oprogramowania.
Weryfikacja: Kolokwium, zadanie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
Projektowanie nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwium z laboratorium, zadanie domowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Zadanie domowe wykonywane w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K05
Odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Weryfikacja: Monitorowanie przestrzegania zasad etyki i wymagania tego od innych w trakcie realizacji zadań dydaktycznych oraz zaliczeniowych (wejściówki, kolokwia, ćwiczenia laboratoryjne, zadanie domowe).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: