- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zespołem projektowym - gra symulacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Cezary Szwed
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 20h laboratorium + 15h przygotowanie do laboratorium + 10h konsultacje z prowadzącym + 15h zapoznanie z literaturą + 5h powtórzenie przed kolejnym wykładem + 15h przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego = 90h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 ECTS
10h wykład + 20h laboratorium + 10h konsultacje z prowadzącym = 40h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
20h laboratorium + 15h przygotowanie do laboratorium + 10h konsultacje z prowadzącym + 15h zapoznanie z literaturą + 5h powtórzenie przed kolejnym wykładem + 15h przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego = 80h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu zarządzania zespołem projektowym oraz ich weryfikacja w warunkach zbliżonych do praktycznych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Organizacja i planowanie działań w projekcie.
2. Pozyskiwanie członków zespołu projektowego i budowa zespołu.
3. Motywowanie i przywództwo. Kierowanie zmianą w projekcie.
4. Zarządzanie konfliktem i sytuacjami kryzysowymi.
5. Role zespołowe. Delegowanie zadań i uprawnień.
C. Laboratorium:
Celem gry jest wykonanie wybranych zadań z przykładowego projektu przez zespół projektowy, np. opracowanie planu działań w projekcie, wdrożenie zmiany w projekcie, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi w projekcie, itp. Uczestnicy zajmują różne pozycje w zespole projektowym i mają przydzielone różne role. Szczególny nacisk jest położony na podejmowanie decyzji, komunikację i uzgodnienia między uczestnikami, przy uwzględnieniu ograniczonych zasobów na realizację projektu.
Przebieg gry jest następujący:
1. Przedstawienie zasad symulacji, ustalenia organizacyjne, utworzenie zespołów projektowych, przydział zadań i ról uczestnikom. Wprowadzenie teoretyczne i praktyczne do symulacji.
2-3. Przeprowadzenie symulacji dla pierwszego zadania. Okresowe wprowadzenie zakłóceń przez prowadzącego. Przygotowanie raportu przez uczestników symulacji. Zmiana pozycji i ról uczestników w zespole.
4-5. Przeprowadzenie symulacji dla drugiego zadania. Okresowe wprowadzenie zakłóceń przez prowadzącego. Przygotowanie raportu przez uczestników symulacji. Zmiana pozycji i ról uczestników w zespole.
6-7. Przeprowadzenie symulacji dla trzeciego zadania. Okresowe wprowadzenie zakłóceń przez prowadzącego. Przygotowanie raportu przez uczestników symulacji. Zmiana pozycji i ról uczestników w zespole.
8. Prezentacja wniosków końcowych, omówienie wyników symulacji. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: oceniany jest systematyczny przyrost wiedzy pozyskanej podczas poprzednich zajęć (pytania sprawdzające) oraz aktywność uczestników wykładu;
2. Ocena sumatywna: oceniany jest wynik kolokwium przeprowadzone-go na koniec zajęć.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach, na podstawie raportów składanych przez studentów oraz obserwacji dokonanych przez prowadzącego
(-ych) jest weryfikowane wykonanie zadań projektowych przez zespoły; po dokonaniu oceny przez koordynatora przedmiotu elementy raportu są omawiane ze studentami.
2. Ocena sumatywna: oceniane są wnioski sformułowane przez zespoły w raportach oraz wywiązanie się z ról przez uczestników zespołów, po zakończeniu każdego z zadań.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z przedmiotu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 oraz zaliczenie zarówno wykładu, jak i projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Appelo J., 2016, Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodyk Agile, Warszawa, Helion.
2. Wysocki R.K., 2018, Efektywne zarządzanie projektami, Warszawa: Onepress.
3. Anna Całek, 2011, Zarządzanie zespołem. Motywacja i działa-nie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Uzupełniająca:
1. Bradlej K., 1999, Podstawy metodyki Prince 2, Warszawa: Wyd. CRM.
2. Branderburg H., 1999, Zarządzanie projektami, Gliwice: Wyd. Politechnika Śląska.
3. Praca zbiorowa, 2001, Project Management. Efektywne zarządzanie przedsięwzięciami w przedsiębiorstwach, Warszawa: Wyd. WEKA.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Zrealizowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U16
- Absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: Zrealizowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe i zrealizowany projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: