- Nazwa przedmiotu:
- Uczenie maszynowe i BigData w zarządzaniu
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Andrzej Wodecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
15h wykład + 20h laboratorium +10h nauka własna + 30h przygotowanie projektu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ECTS
15h wykład + 20h laboratorium = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
20h laboratorium +10h nauka własna + 30h przygotowanie projektu = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium20h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy modelowania statystycznego (regresja, klasyfikacja)
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności wykorzystania algorytmów uczenia maszynowego w zarządzaniu
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie: zakres przedmiotu, podstawowe pojęcia i źródła wiedzy
2. Proces Data Science
a. Zrozumienie i sformułowanie problemu
b. Pozyskiwanie danych
c. Przygotowanie danych do modelowania
d. Ocena i poprawa jakości modeli ML
e. Komunikacja wyników i przekazanie modelu do wdrożenia produkcyjnego
3. Typy uczenia maszynowego:
a. Nauczanie nadzorowane
b. Nauczanie nie nadzorowane
c. Nauczanie ze wzmocnieniem
d. Inne modele uczenie maszynowego
4. Najważniejsze metody i algorytmy uczenia maszynowego:
a. Regresja: typowe zastosowania, najważniejsze algorytmy i metody oceny ich efektywności
b. Klasyfikacja: typowe zastosowania, najważniejsze algorytmy i metody oceny ich efektywności
c. Grupowanie: typowe zastosowania, najważniejsze algorytmy i metody oceny ich efektywności
d. Podnoszenie jakości modeli uczenia maszynowego (tuning hiperparametrów, modele zespołowe, etc.)
5. Uczenie maszynowego w praktyce
a. Dobór algorytmu dla danego problemu biznesowego: ogólny schemat postępowania
b. Infrastruktura niezbędna do realizacji projektów na różnych etapach analizy danych, modelowania i wdrożenia produkcyjnego
c. Wyzwania i czynniki ryzyka implementacji projektów uczenia maszynowego w organizacji
6. Trendy rozwoju ML/AI
B. Laboratorium:
W ramach laboratorium studenci wykorzystają wybraną metodę uczenia maszynowego do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu zarządzania. Prace podzielone zostaną na następujące etapy:
1. Identyfikacja problemu biznesowego, pogłębiona analiza kontekstu i sformułowanie problemu
2. Pozyskanie i przegląd danych źródłowych
3. Przygotowanie danych: czyszczenie, zmiana kształtu, wzbogacenie, dostosowanie do specyfiki modelu
4. Modelowanie danych: określenie modelu bazowego, wybór różnych modeli, modelowanie, ocena, udoskonalenie i wybór najlepszego
5. Komunikacja wyników prac (przygotowanie scenariusza i odpowiednich wizualizacji).
Na koniec zajęć każda z grup przedstawi prezentację swojego projektu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: na podstawie oceny z Laboratorium
2. Ocena sumatywna: na podstawie oceny z Laboratorium
B. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: projekt, prezentacja
2. Ocena sumatywna: oceny projektu i prezentacji
C. Końcowa ocena z przedmiotu:
Suma ważona ocen projektu (80%) i prezentacji (20%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Wodecki A., 2018. Sztuczna inteligencja w kreowaniu wartości organizacji, Kraków: Edu-Libri
2. Szeliga M., 2017, Data Science i uczenie maszynowe, Warszawa: PWN
Uzupełniająca:
1. Boschetti A., Massaron L., 2017. Python. Podstawy nauki o danych. Wydanie II , Gliwice: Helion
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Student zna różne sposoby wykorzystania metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji do usprawnienia procesów biznesowych organizacji
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- Student potrafi zaprojektować uzasadnienie biznesowe dla projektu wykorzystującego uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Student potrafi zaplanować projekt wdrożenia rozwiązania ML/AI w organizacji
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena projektu grupowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: