Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie wiedzą
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Katarzyna Rostek, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 2h konsultacje ćwiczeń + 13h przygotowanie do testu teoretycznego i prezentacji zaliczeniowej = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 2h konsultacje ćwiczeń = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS: 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 2h konsultacje ćwiczeń + 13h przygotowanie do testu teoretycznego i prezentacji zaliczeniowej = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Zrozumienie pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Wprowadzenie modelu zarządzania wiedzą. Praktyczne poznanie i przećwiczenie aspektów zarządzania wiedzą.
Treści kształcenia:
Wykład: 1-2h: Rola wiedzy i komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Piramida wiedzy. Perspektywy postrzegania wiedzy. Taksonomia celów poznawczych Blooma. Krzywa zapominania. 3-4h: Przegląd modeli zarządzania wiedzą ze względu na perspektywy zarządzania wiedzą. Zakres stosowalności modeli zarządzania wiedzą. Praktyczne przypadki użycia. 5-6h: Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się. Model przedsiębiorstwa inteligentnego. Przedsiębiorstwa sieciowe i wirtualne. Praktyczne przypadki użycia. 7-8h: Rola kultury organizacyjnej i modelu komunikacji w zarządzaniu wiedzą. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w kontekście zarządzania wiedzą. 9-10h: Informatyczne systemy i narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą w organizacji. Systemy analityczno-raportujące, systemy eksploracyjne, systemy sztucznej inteligencji, systemy z bazą wiedzy. 11-12h: Gospodarka oparta na wiedzy. Trendy światowe i perspektywa krajowa. Organizacje klastrowe. 13-14h: Model kształcenia ustawicznego. Samokształcenie i samodoskonalenie się w modelu społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. 15h: Teoretyczny test zaliczeniowy. Ćwiczenia: 1-2h: Budowanie komunikatów w różnych organizacjach. Parametry i cel komunikatu. Taksonomia celów poznawczych Blooma. 3-4h: Komunikacja wielokierunkowa – narzędzia i dopasowanie języka. 5-6h: Cykl zarządzania wiedzą – narzędzia i procesy. Identyfikacja, Tworzenie, organizowanie. Wiedza ukryta. 7-8h: Cykl zarządzania wiedzą – narzędzia i procesy. Dystrybucja, retencja. 9-10h: Rola informacji zwrotnej. Czas wyprzedzenia. 11-12h: Procedury i techniki komunikacji. Obszary powiązane: szkolenia, innowacje. 13-15h: Prezentacja zaliczeniowa.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocenie polega aktywność podczas zajęć oraz indywidualne zaliczenie testu teoretycznego 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z obydwu części za-liczenia (aktywność + test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie polega zespołowa realizacja prezentacji zaliczeniowej, stanowiącej podsumowanie pracy twórczej 2. Ocena sumatywna: Suma punktów: max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gruszczyńska-Malec, G., Rutkowska, M. (2013). Strategie zarządzania wiedzą: modele teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Fazlagić, A. J. 2014 Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin. 3. Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. 2012 Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Uzupełniająca: 1. Gorzelany-Dziadkowiec, M. 2015 Organizacje uczące się. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. 2. Soniewicki, M. 2017 Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01, I1_W11
Posiada wiedzę z zakresu pojęć i terminologii stosowanej w zarządzaniu wiedzą oraz zna i rozumie ich praktyczne zastosowanie w zarządzaniu organizacją
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W01, I1_W09, I1_W14
Posiada wiedzę z zakresu systemów zarządzania wiedzą oraz kierunków ich rozwoju w kraju i na świecie
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U06, I1_U12, I1_U15
Posiada umiejętności z zakresu adaptacji, analizy i oceny modelu wiedzy, adekwatnego dla wykorzystywanego modelu zarządzania
Weryfikacja: Prezentacja zaliczeniowa, udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U11, I1_U13
Posiada umiejętności z zakresu doboru narzędzi, metod i technologii wspomagających proces zarządzania wiedzą
Weryfikacja: Prezentacja zaliczeniowa, udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K04, I1_K05
Potrafi komunikować się z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa z zakresu zarządzania wiedzą, komunikacją oraz informacją
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K01, I1_K02
Rozumie znaczenie wiedzy dla rozwoju organizacji oraz samego siebie
Weryfikacja: prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: