- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe - Lean startup
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Agnieszka Skala
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 ECTS
8h wykład + 18h projekt + 62h przygotowanie do projektu + 10h analiza literatury + 5h konsultacje + 7h przygotowanie do prac kontrolnych + 10h przygotowanie do prezentacji końcowych = 120h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
8h wykład + 18h projekt + 5h konsultacje = 31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,7 ECTS
18h projekt + 62h przygotowanie do projektu + 10h analiza literatury + 5h konsultacje + 7h przygotowanie do prac kontrolnych + 10h przygotowanie do prezentacji końcowych = 112h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania przedsięwzięciem zgodnie z metodyką Lean Startup, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznej strony tej metody i wyrobienia umiejętności w tym względzie.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład: Wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz narzędzi i technik tego zarządzania:
1. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem i jej składowe: zwinny rozwój produktu (agile development), odkrywanie klienta (customer development) i modelowanie biznesowe;
2. Rodzaje dopasowań rynkowych oraz triada: klient-problem-rozwiązanie (CPS);
3. Modelowanie biznesowe na bazie kanwy modelu biznesowego oraz kanwy propozycji wartości wg Osterwaldera;
4. Odkrywanie klienta – projektowanie wywiadów z interesariuszami projektu;
5. Prototypowanie;
6. Formułowanie oraz weryfikowanie hipotez biznesowych w procesie modelowania biznesowego;
7. Zasady prawidłowego „pitchu” projektu.
B. Projekt: Realizacja projektu startupu – co najmniej zakończenie etapu Customer Discovery - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (w zespołach projektowych):
1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta,
2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich,
4. Weryfikacja hipotez biznesowych i (opcjonalnie) prototypy produktów lub usług)
Prezentacja końcowa projektu w obecności gości z zewnątrz: przedsiębiorców, inwestorów, edukatorów, członków ekosystemu przedsiębiorczości innowacyjnej (akceleratory, inkubatory, społeczności startupowe)
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny lub ustny z wiedzy
2. Ocena sumatywna : wynik egzaminu i aktywność na wykładach
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: praca projektowa w grupach
2. Ocena sumatywna: ocena projektu wraz z ocena aktywności na zajęciach
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena sumaryczna 30% wagi wykład 70% projekt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything?, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72
2. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri
3. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
Uzupełniająca:
1. Aulet, B., 2014. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Poznań: Helion
2. Blank, S., Dorf, B., 2013. Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Poznań: Helion
3. Osterwalder, A., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Poznań: Helion
4. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & So
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W08
- Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W14
- Student zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości – odnośnie przedsięwzięć ambitnych i innowacyjnych.
Weryfikacja: Egzamin, aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U05
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K04
- Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej, a zwłaszcza prezentacji końcowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: