Nazwa przedmiotu:
Wdrażanie i komercjalizacja innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Jurczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +15h konsultacje+ 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 80h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +15h konsultacje+ 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 70h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania innowacjami.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych projektów biznesowych.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wdrażanie innowacji – istota, etapy i sposoby wdrażania innowacji. Źródła i obszary innowacji . 2. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje. 3. Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych. 4. Krzywa S w zarządzaniu innowacjami a dyfuzja innowacji. 5. Komercjalizacja innowacji – istota i założenia. 6. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji . 7. Kanały komercjalizacji innowacji . 8. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów. Zarządzanie projektami wdrożeniowymi. 9. Menedżer projektu i zespół projektowy. 10. Finansowanie projektów wdrożeniowych . 11. Zarządzanie jakością i ryzykiem w działalności innowacyjnej. Pomiar efektów realizowanych projektów wdrożeniowych. B. Ćwiczenia: 1. Wdrażanie i komercjalizacja innowacji – wprowadzenie. 2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady. Zarządzanie projektami wdrożeniowymi w przedsiębiorstwach innowacyjnych . 3. Sposoby komercjalizacji innowacji. 4. Charakterystyka wdrożenia i komercjalizacji innowacji na przykładzie wybranej organizacji - omówienie . 5. Prezentacja dowolnych przykładów wdrożenia i komercjalizacji projektów innowacyjnych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena sposobu prezentacji przygotowanego tematu, test. 2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji tematu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna z testu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%) B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywność studenta, obecność na zajęciach, ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie zajęć, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt. 2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%). E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%) i ocena z ćwiczeń (40%).
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin. 2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck. Uzupełniająca: 1. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT. 2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88. 3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer . 4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W14
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: