- Nazwa przedmiotu:
- Marketing wyrobów przemysłowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Lamparska Agata
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń +20h przygotowanie do zaliczenia + 10h studiowanie literatury + 15h przygotowanie projektu końcowego + 5h konsultacje = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń +20h przygotowanie do zaliczenia + 10h studiowanie literatury + 15h przygotowanie projektu końcowego + 5h konsultacje = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy marketingu
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów ze specyfiką marketingu wyrobów i usług przemysłowych
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Podstawowe pojęcia związane z marketingiem wyrobów przemysłowych, kierunki rozwoju marketingu przemysłowego, cele i funkcje marketingowe
2. Charakterystyka rynku przemysłowego, jego segmentacja
3. Produkty i usługi przemysłowe – klasyfikacja wg wybranych autorów, różnice w postrzeganiu wyrobu i usługi, produkt i jego wyposażenie, rynkowy cykl życia produktu przemysłowego
4. Kształtowanie cen – rodzaje, metody ustalania, cele decyzji cenowych, składniki procesu ustalania cen, upusty
5. Dystrybucja wyrobów i usług przemysłowych – rodzaje, uczestnicy procesu, funkcje ogniw dystrybucyjnych, czynniki wyboru kanału
6. Promocja wyrobów i usług przemysłowych - kształtowanie działań promocyjnych, public relations i sponsoring
7. Sprzedaż i zakup wyrobów i usług przemysłowych - marketing zakupów, odbiorcy wyrobów przemysłowych, funkcje giełd towarowych i aukcji, zamówienie publiczne, kontrakty
B. Ćwiczenia:
Projekt planu marketingowego
1. Wybór i charakterystyka rynku dóbr przemysłowych z wykorzystaniem adekwatnych metod analizy strategicznej
2. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa produkcyjnego w wybranym segmencie
3. Analiza portfela produktów wg wybranych kryteriów (cenowa, jakościowa itp.)
4. Projekt sieć dystrybucji
5. Dobór narzędzi marketingowych
6. Zmiany działań marketingowych zależnie od cyklu życia wyrobu i rynku
7. Harmonogram działań, analiza ekonomiczna
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu
2. Ocena sumatywna : egzamin pisemny, ocena w zakresie 2-5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie kolejnych ćwiczeń składających się na końcowy projekt
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, terminowość wykonania prac, redakcja końcowa, wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia w zakresie zrealizowanego projektu: ocena z projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% ćwiczenia, 40% wykład
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Wojciechowski T. 2003 Marketing na rynku środków produkcji, Warszawa: PWE
2. Olczak A., Urbaniak M., 2006 Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Warszawa: Difin
3. Gołębiowski T. (red.) 2003, Marketing na rynku instytucjonalnym, Warszawa: PWE
4. Musiał P. 2010 Elementy marketingu mix na rynku produktów przemysłowych Logistyka 4/210 www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1714-artykul
Uzupełniająca:
5. Kotler Ph., Keller K. L.2012 Marketing, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
6. Daszowska M. red. 1993 Zarys marketingu usług Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego
7. Urbaniak M. 1999 Marketing Przemysłowy. Warszawa: INFOR
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy marketingowe
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: