Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie usługami IT
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Pięta Sylwester
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 10h studia literaturowe = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 2h konsultacje = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 15h opracowanie projektu + 2h udział w konsultacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 10h studia literaturowe = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw informatyki, podstaw sieci komputerowych i systemów operacyjnych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą zarządzania usługami IT w przedsiębiorstwie. Wykorzystane zostaną wybrane wzorce dobrych praktyk na podstawie ITIL w zakresie: strategii usług, projektowania usług, przekazania usług, eksploatacji usług i ciągłej poprawy usług.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie do zarządzania usługami IT. Cykl życia usług. Dobre praktyki – ITIL. Definicje. 2. Strategia usług. Użyteczność i gwarancja. Portfel usług. Wartość dla biznesu. 3. Projektowanie usług. Projektowanie portfela usług, technologii i architektury. Projektowanie procesów oraz miar dla usług. 4. Przekazanie usług. Zarządzanie zmianami, wydaniami oraz wdrożeniami. Zarządzanie dostawcami. 5. Eksploatacja usług. Zarządzanie zdarzeniami, incydentami, problemami. Service Desk. 6. Ciągła poprawa usług. Doskonalenie w każdej fazie cyklu życia usługi. Kontrola i analiza osiągniętych wyników. 7. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie usługami IT. 8. Struktura organizacyjna działów IT. Regulaminy, instrukcje, zadania. 9. Wdrożenia wzorców dobrych praktyk w organizacji, rola kierownictwa organizacji, zespołu IT. 10. Proces szkoleniowy i egzaminacyjny ITIL. Przykłady egzaminów. B. Ćwiczenia: Praktyczna analiza przypadków i przykłady dobrych praktyk: 1-4. Analiza wybranych incydentów i problemów dot. usług IT. Przykłady zastosowania dobrych praktyk wdrożenia ITIL. Organizacja pracy w działach IT. 5-8. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania wspomagającego zarządzanie usługami IT. Konsultacje merytoryczne dot. projektu: 9-10. Ustalenie tematu i omówienie szablonów projektów: „Projekt/koncepcja polityki zarządzania usługami w organizacji…” Zawartość projektu: sformułowanie celu, przeprowadzenie analizy i diagnozy bieżącego stanu organizacji, identyfikacja i sformułowanie problemu w organizacji, dobór i sposób wykorzystania narzędzi (systemu zarządzania, praktyk…), sformułowanie założeń dla rozwiązania problemu, analiza ryzyka, rozwiązanie problemu (projekt, dokumentacja…) oraz wykazanie jego opłacalności i zasadności wdrożenia do praktyki, harmonogram wdrożenia. 11-13. Przekazanie kolejnych fragmentów pracy. 14-15 Odbiór i omówienie prac projektowych. Prezentacja projektów – dyskusja.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: test wielokrotnego wyboru. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (maksymalna liczba punktów Pmax=50pkt) oraz ocena liczbowa na podstawie liczby zebranych punk-tów: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax;; B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ćwiczenia wykonywane w zespołach, kolokwia zaliczające kolejne ćwiczenia. 2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=50pkt) oraz ocena liczbowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zebranych punktów z wykładu i ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu. Wynikowa ocena liczbowa wg skali ocen: (0-50pkt - 2,0; 51-60pkt - 3,0; 61-70pkt - 3,5; 71-80pkt - 4,0; 81-90pkt - 4,5; 91-100pkt - 5,0)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Erskine P., 2013, Itil and Organizational Change, IT Governance 2. Gallacher L., Morris H., 2012, Itil Foundation Exam Study Guide, John Wiley & Sons 3. ClydeBank Technology, 2015, The Complete Beginner's Guide To ITIL, ClydeBank Media LLC Uzupełniająca: 1. Forbes A., 2016, ITIL For Beginners: The Complete Beginner's Guide To Learn IT Service Management In 24 Hours Or Less!, CreateSpace Independent Publishing Platform 2. Najlepsze praktyki - https://www.axelos.com/best-practice-solutions, 2018
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w za-kresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy związane z cyklem produkcyjnym.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
Absolwent potrafi projektować nowych rozwiązań, jak również doskonalenie istniejących, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, sprawozdania, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, kolokwia, sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: