- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium zarządzania projektami
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Waszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
8h laboratorium + 8h ćwiczeń + 8h przygotowanie do laboratorium + 8h przygotowanie do ćwiczeń + 8h konsultacje + 10h przygotowanie projektu/raportu + 10h przygotowanie projektu zaliczeniowego = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
8h laboratorium + 8h ćwiczeń + 8h konsultacje = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
8h laboratorium + 8h ćwiczeń + 8h przygotowanie do laboratorium + 8h przygotowanie do ćwiczeń + 8h konsultacje + 10h przygotowanie projektu/raportu + 10h przygotowanie projektu zaliczeniowego = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza teoretyczna z zakresu zarządzania projektami (przedmiot Podstawy zarządzania projektami na 1 stopniu studiów) oraz wiedza projektowa z tego zakresu, znajomość obsługi oprogramowania komputerowego (bazy danych, obsługa maszyny wirtualnej, itp.)
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie praktycznej wiedzy z zakresu zarządzania projektami (wykorzystanie wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów, studia przypadków).
- Treści kształcenia:
- Laboratorium:
L1-2. Wprowadzenie. Wprowadzenie do oprogramowania komputerowego. Struktura projektów w przedsiębiorstwie (ang. Organizational Project Structure).
L3-4. Tworzenie nowego projektu w oprogramowaniu do zarządzania projektami (np. PRIMAVERA P6 Oracle): struktura podziału pracy, czynności do projektu wraz z relacjami.
L5-6. Harmonogramowanie za pomocą metody ścieżki krytycznej. Dokumentacja projektowa.
L7-8. Definiowanie i przypisywanie ról i zasobów do projektu. Optymalizacja planu projektowego. Zarządzanie ryzykiem w projekcie.
L9-10. Opracowanie i złożenie raportu zaliczeniowego, prezentacja projektu w oprogramowaniu komputerowym.
Ćwiczenia: C1-2. Otoczenie projektu: (interesariusze, projekty między-narodowe, dojrzałość organizacji w obszarze zarządzania projektami).
C3-4. Obszary zarządzania projektami (integracja; zakres, czas i koszty; jakość; zasoby; komunikacja; ryzyko).
C5-6. Zarządzanie ryzykiem według dostępnych metodyk (PMI, PRIN-CE2). Studia przypadków.
C7-8. Zasady optymalizacji projektu. Studia przypadków.
C9-10. Zaliczenie – projekt własny.
- Metody oceny:
- A. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: sprawdzian umiejętności pozyskanych podczas poprzednich zajęć (polecenia do wykonania z wykorzystaniem oprogramowania), przygotowanie projektu z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego (np. Primavera P6 Oracle) oraz raportu z podsumowaniem w wersji papierowej, obecność na zajęciach jako dodatkowy element oceny.
2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia zajęć projektowych jest uzyskanie z projektu zaliczeniowego oceny min. 3.0 (w skali nzal – 5.0). Na ocenę składają się: terminowość dostarczenia projektu w wersji papierowej i prezentacji projektu w oprogramowaniu komputerowym oraz kompletność prezentowanego projektu. Obecność na zajęciach laboratoryjnych (wszystkie udokumentowane obecności) jest elementem umożliwiającym podniesienie oceny z projektu zaliczeniowego o pół oceny.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: przygotowanie projektu zaliczeniowego
2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z projektu zaliczeniowego oceny min. 3.0 (w skali nzal – 5.0). Na ocenę składają się: terminowość zakończenia projektu oraz merytoryczna zawartość i możliwości implementacyjne wykonywanych zadań projektowych. Obecność na ćwiczeniach (wszystkie udokumentowane obecności) jest elementem umożliwiającym podniesienie oceny z projektu zaliczeniowego o pół oceny.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna z zajęć laboratoryjnych i zajęć ćwiczeniowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Grucza, B., Ćwik, K. P., 2013. Zarządzanie projektami - studia przypadków. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business
2. Project Management Institute, 2013. A guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK guide). Newtown Square: Project Management Institute
Uzupełniająca:
1. Pawlak, M., 2006. Zarządzanie projektami. Warszawa: PWN
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem kompetencji i umiejętności z zakresu wyszukiwania i weryfikacji informacji, komunikacji, prezentacji informacji, dystrybucji zarządzania informacją.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W07
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu, w szczególności zarządzaniu projektami
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U06
- Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT wspomagających zarządzanie projektami
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U18
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K03
- Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania projektów na rzecz organizacji
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K06
- Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: Przygotowanie projektu/raportu, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: