- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zmianami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krystyna Lamparska-Jasińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 15h praca własna nad projektem + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 15h praca własna nad projektem + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu zarządzania i organizacji przedsiębiorstw oraz zarządzania zasobami ludzkimi
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Wskazanie na sposoby łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Nauczenie krytycznego myślenia i umiejętności syntezy informacji. Wskazanie na właściwy dobór metod i technik zarządzania adekwatnych do problemu, sytuacji, zjawiska w otoczeniu i przedsiębiorstwie. Wypracowanie umiejętności komunikowania się w relacjach biznesowych przy pomocy specjalistycznej terminologii.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa z określeniem fazy rozwoju przedsiębiorstwa wg L.E. Greiner’a.
2. Krytyczna analiza dotychczas wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie i diagnoza problemów wdrożeniowych.
3. Charakterystyka wprowadzanej zmiany (rodzaj, parametry, model), jej relacja do współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Prognozowanie barier wdrożeniowych, w tym negatywnych zachowań, postaw i oporów oraz ich źródeł (analiza pola sił).
4. Proces wdrażania zmiany na tle procesu K. Lewina (schemat blokowy) z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa, technik interwencyjnych z określeniem uwarunkowań implementacyjnych.
5. Organizacja pracy zespołu projektowego: skład, przydział zadań, harmonogram (wykres Gantt’a, sieć zależności CPM z wykorzystaniem oprogramowania). Określenie roli i kompetencji konsultanta zmian wg uniwersalnego modelu kompetencji
6. Dobór modelu, zasad, narzędzi i środków komunikowania się na tle procesu wdrożenia.
7. Analiza ekonomiczna: szacunkowe koszty, źródła finansowania, opłacalność. Niezbędne zasoby: materialne, informacyjne. Zbilansowana karta wyników. Standardy i oczekiwane korzyści niewymierne.
8. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania projektu (suma ćwiczeń cząstkowych):
• zawartości merytorycznej
• uwzględnienia wszystkich wymaganych elementów
• możliwości implementacyjnych
• terminowości
weryfikowana na każdych zajęciach
2. Ocena sumatywna : ocena projektu i wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym w skali 1-5
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli ocena końcowa ≥ 3.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. E. Masłyk-Musiał, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010
2. L.Clarke Zarządzanie zmianą Prentice Hall, Gebethner i Ska W-wa 1997
3. Kozyra, B. 2017. Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, czyli nie taki diabeł straszny. Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
4. Kurtyka M., Roth G. 2017 Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii (wyd. III) Warszawa: CeDeWu
Uzupełniająca:
1. M.Czerska Jak przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie Poradnik praktyczny Wyd. ODDK Gdańsk 1999
2. M.Czerska Organizacja przedsiębiorstw Metodologia zmian organizacyjnych Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 1996
3. M.Bartnicki Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie Wyd. Akademii Ekonomicznej Katowice 1998
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Wymagana jest redakcja projektu zgodnie z zasadami dla prac dyplomowych na WZ
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania zmianami.
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W07
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń i debata na ich temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt UW_ZARZ_IK2_1
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, w tym zarządzania zmianami.
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt UW_ZARZ_IK2_6
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania z zakresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KK_ZARZ_IK2_2
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie.
Weryfikacja: Analiza zespołowa poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt KO_ZARZ_IK2_1
- Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji.
Weryfikacja: Analiza zespołowa poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: