- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie portfelem innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
10h ćwiczenia +10h konsultacje = 20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Portfel innowacji
2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji
3. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi
4. Ewaluacja i akceptacja projektów innowacyjnych do realizacji
5. Analiza doboru i podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania port-felem innowacji
6. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: aktywność studenta, obecność na zajęciach, za-angażowanie studenta w realizowane podczas zajęć przykłady oraz ich ewaluacja, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt
2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%) Sposób prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%),
Ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT.
Uzupełniająca:
1. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Zadaniem studentów jest przygotowanie projektu portfela innowacji na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa, uwzględniając w swojej treści poniższy opis:
-które innowacje w wybranej firmie kreowały nowe potrzeby użytkownika a następnie je wypełniały?,
- które innowacje w wybranej firmie wpłynęły na zarządzanie ryzykiem?,
- jak mają się innowacje w wybranej firmie do branży, w której działa i technologii, z których korzysta.
(Przykłady firm: Apple, Microsoft, Xiaomi, Kodak,)
Sposobem na właściwe zarządzanie realizowanymi innowacjami jest świadome tworzenie portfela innowacji, którego celem jest zarządza-nie ryzykiem nieodłącznym dla innowacji przy optymalizacji wyników osiągniętych dzięki inwestycjom innowacyjnym. Sposób tworzenia i skład portfela innowacji każdej organizacji będzie się oczywiście różnił. Na podejście kształtujące dany portfel innowacji będą miały wpływ takie czynniki jak specyfika rynku, w których dana organizacja konkuruje, czy też technologia, która przeważa w danym przemyśle. Jednak innowacja to nie tylko technologia, ale także zrozumienie i odkrywanie niewykorzystanych potrzeb użytkownika, które wymagają skutecznego rozwiązania.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W02
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U02
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu inżynierii produkcji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U04
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K04
- inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: