Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie portfelem innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Jurczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 10h ćwiczenia +10h konsultacje = 20h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Portfel innowacji 2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji 3. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi 4. Ewaluacja i akceptacja projektów innowacyjnych do realizacji 5. Analiza doboru i podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania port-felem innowacji 6. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywność studenta, obecność na zajęciach, za-angażowanie studenta w realizowane podczas zajęć przykłady oraz ich ewaluacja, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt 2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%) Sposób prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), Ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT. Uzupełniająca: 1. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Zadaniem studentów jest przygotowanie projektu portfela innowacji na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa, uwzględniając w swojej treści poniższy opis: -które innowacje w wybranej firmie kreowały nowe potrzeby użytkownika a następnie je wypełniały?, - które innowacje w wybranej firmie wpłynęły na zarządzanie ryzykiem?, - jak mają się innowacje w wybranej firmie do branży, w której działa i technologii, z których korzysta. (Przykłady firm: Apple, Microsoft, Xiaomi, Kodak,) Sposobem na właściwe zarządzanie realizowanymi innowacjami jest świadome tworzenie portfela innowacji, którego celem jest zarządza-nie ryzykiem nieodłącznym dla innowacji przy optymalizacji wyników osiągniętych dzięki inwestycjom innowacyjnym. Sposób tworzenia i skład portfela innowacji każdej organizacji będzie się oczywiście różnił. Na podejście kształtujące dany portfel innowacji będą miały wpływ takie czynniki jak specyfika rynku, w których dana organizacja konkuruje, czy też technologia, która przeważa w danym przemyśle. Jednak innowacja to nie tylko technologia, ale także zrozumienie i odkrywanie niewykorzystanych potrzeb użytkownika, które wymagają skutecznego rozwiązania.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W02
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U02
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu inżynierii produkcji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K04
inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: