Nazwa przedmiotu:
Podstawy teorii zarządzania ryzykiem
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Kisilowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h zajęcia wykładowe + 10h zajęcia ćwiczeniowe + 5h konsultacje + 15h studiowanie literatury + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h wykonanie ćwiczeń + 15h przygotowanie do egzaminu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1ECTS 10h zajęcia wykładowe + 10h zajęcia ćwiczeniowe + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,3 ECTS 10h zajęcia ćwiczeniowe + 15h studiowanie literatury + 10h przygotowanie do ćwiczeń +10h wykonanie ćwiczeń + 15h przygotowanie do egzaminu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa z zakresu zarządzania publicznego i instytucji publicznych (struktura i system administracji publicznej)
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Zdobycie umiejętności identyfikacji, analizy i oceny ryzyka w działalności podmiotów (w tym instytucji publicznych) oraz uzyskanie wiedzy i kwalifikacji umożliwiających wykorzystanie właściwego instrumentarium do zarządzania ryzykiem. Poznanie tradycyjnych i nowoczesnych metod zarządzania ryzykiem w organizacjach
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Ryzyko i niepewność. Rodzaje i klasyfikacja ryzyk. Triada problemów: ryzyko - bezpieczeństwo - ciągłość działania. (2h). 2. Publiczne instytucje systemu zarządzania kryzysowego (1h). 3. Zarządzanie ryzykiem. Metody i standardy zarządzania ryzykiem (1h). 4. Planowanie, identyfikacja ryzyka, taksonomia zagrożeń. Analiza i ocena ryzyka. Prawdopodobieństwo, straty, kryteria akceptowalności, metody reagowania, decyzje. (2h). 5. Strategia działania, kryterium czasu, kryterium możliwości, sił i środków, kryterium skuteczności. Ocena dojrzałości zarządzania ryzykiem. (2h). 6. Relacje społeczne i media. Wywiad, meldunek, konferencja prasowa, komunikat (2h). B. Ćwiczenia: 1. Koncepcja kompleksowej klasyfikacji ryzyk. Pomiar ryzyka. (2h) 2. Identyfikacja, analiza i ocena ryzyka operacyjnego. Wpływanie na ryzyko. Omówienie zasad przygotowania projektu (2h) 3. Ocena dojrzałości zarządzania ryzykiem. (2h) 4. Organizacja zapewniania ciągłości działania. (2h) 5. Prezentacja projektów (2h)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: egzamin ustny 2. Ocena sumatywna : dwa pytania B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt zespołowy 2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach C. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Zawiła-Niedźwiecki J.: Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zarządzaniu ciągłością działania organizacji. 2013, Warszawa-Kraków: Edu-Libri 2. Grodzki R.: Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki. 2012, Warszawa: Difin 3. Staniec I., Zawiła-Niedźwiecki J. (red.): Ryzyko operacyjne w naukach o zarządzaniu. 2015, Warszawa: Wyd. C.H.Beck 4. Jajuga K. (red.): Zarządzanie ryzykiem. 2009, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Uzupełniająca: 1. Ficoń K.: Inżynieria zarządzania kryzysowego. Podejście systemowe. 2007, Warszawa: BEL Studio. 2. Owsian P. Ł., Osińska M.: Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem wybranych metod ilościowych. 2016, Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Ćwiczenia są przygotowywane przez studenta / zespół studentów etapowo. Konsultacje odbywają się systematycznie w trakcie semestru podczas zajęć. Ciąg ćwiczeń układa się w mini-projekt. Ćwiczenia są przekazywane pro-wadzącym zajęcia w wersji elektronicznej i/lub papierowej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W03
Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Egzamin ustny - drugie pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U02
Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie zarządzania
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U03
Student potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: Egzamin ustny - drugie pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K03
Student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: