- Nazwa przedmiotu:
- Wybrane problemy zarządzania kryzysowego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Waldemar Kaczmarek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- Blok XV
- Kod przedmiotu:
- 1110-BG000-ISP-6305
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- W 16/+; C 14/; Razem: 30
aktywność / obciążenie studenta w godz.
1. Udział w wykładach /16
2. Udział w laboratoriach /0
3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /14
4. Udział w projektach /0
5. Udział w seminariach /0
6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14
7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0
8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 18
9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0
10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0
11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 4
12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 24
13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0
14. Udział w egzaminie / 0
15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) 94 / 30 = 3,13 =3,0 pkt ECTS
16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 34/ 30 = 1,13 = 1 pkt ECTS
17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 32 / 30 = 1,07 = 1 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania / bez wymagań wstępnych;
Podstawy ekonomii / bez wymagań wstępnych;
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- • Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
• Ćwiczenia w formie kierowanych dyskusji, poprzedzonych referatami
• Ćwiczenia w formie analiz przypadków
- Treści kształcenia:
- Wykład /metody dydaktyczne
1. Pojęcie kryzysu i sytuacji kryzysowej / 2g
2. Podstawowe kategorie zarządzania kryzysowego / 2g
3. Ogólna charakterystyka zagrożeń kryzysowych / 2g
4. Regulacje prawne zarządzania kryzysowego / 2g
5. Funkcje i fazy zarządzania kryzysowego / 2g
6. System zarządzania kryzysowego w Polsce / 2g
7. Zarządzanie kryzysowe na poziomie województwa, powiatu i gminy / 2g
8. Organizacja systemu ratownictwa w Polsce / 2g
Ćwiczenia /metody dydaktyczne
1. Charakterystyka procesu zarządzania kryzysowego / 2g
2. Główne założenia i podstawowe zasady zarządzania kryzysowego w Polsce/ 2g
3. Zadania z zakresu planowania cywilnego/ 2g
4. Sporządzanie siatki bezpieczeństwa i mapy ryzyka na przykładzie wybranego powiatu / 2g
5. Sporządzanie elementów planu zarządzania kryzysowego na przykładzie wybranego powiatu / 2g
6. Siły i środki wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych / 2g
7. Kolokwium – zaliczenie przedmiotu / 2g
- Metody oceny:
- Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: ocen z opracowań pisemnych oraz prezentacji multimedialnych
Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego testu (zalicza min. 60% poprawnych odpowiedzi).
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń.
efekty W1, W2, U1 sprawdzenie na podstawie sprawozdania z ćwiczeń.
efekty U2, K1 sprawdzenie w formie prezentacji na ćwiczeniach
efekty W1, W2, K2 sprawdzenie w formie testu na zaliczeniu przedmiotu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- podstawowa:
J. Gryz, W. Kitler, System reagowania kryzysowego, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2010.
K. Ficoń, Inżynieria zarządzania kryzysowego, BEL Studio, Warszawa 2007.
K. Sienkiewicz-Małyjurek, Skuteczne zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa 2015.
J. Walas-Trębacz, J. Ziarko, Podstawy zarządzania kryzysowego cz. 1 i 2, Krakowska Akademia im. A. F. Modrzewskiego, Kraków 2011.
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. z 2007 r. Nr 89 Poz 590 z późn. Zm.
uzupełniająca:
R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012.
W. Lidwa (red. nauk.), Zarządzanie kryzysowe. Podręcznik akademicki, AON, Warszawa 2015.
K. Ficoń, Logistyka kryzysowa, BEL Studio, Warszawa 2011.
K. Sienkiewicz-Małyjurek, F. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administra
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Ma podstawową wiedzę na temat procesu zarządzania kryzysowego, a w tym istoty kierowania ludźmi w sytuacjach kryzysowych oraz organizacji systemu zarządzania kryzysowego
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych zagrożeń bezpieczeństwa, monitorowania poziomu zagrożeń, a także metod przeciwdziałania tym zagrożeniom
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje z zakresu zarządzania kryzysowego z aktów prawnych, monografii oraz artykułów naukowych oraz wykorzystywać je do rozwiązywania zadań problemowych i przedstawiania wyników w formie pisemnych opracowań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- Potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą wybranych problemów z zakresu zarządzania kryzysowego
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- / Ma świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przedsięwzięcia badawcze
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: