Nazwa przedmiotu:
Elementy komunikacji interpersonalnej w naukach ścisłych i technice
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Marczewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 30h, w tym: a) obecność na wykładach – 30h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h 3. przygotowanie i przedstawienie referatu seminaryjnego – 20h 4. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15h Razem nakład pracy studenta: 30h + 20h + 20h + 15h = 85h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30h, Razem: 30h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest rozwinięcie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz zwiększenie kompetencji społecznych studentów. Poprzez dostarczenie wiedzy, umiejętności i motywacji do komunikowania się w różnych okolicznościach możliwe będzie zwiększenie efektywności w kontaktach z innymi osobami. Szczególny nacisk położono na elementy komunikacji interpersonalnej przydatne w naukach ścisłych i technice – szeroko rozumianą sztukę promocji nauki, pisanie wniosków naukowych, sporządzanie dokumentacji technicznej, prowadzenie negocjacji, porozumiewanie się z instytucjami.
Treści kształcenia:
Część wykładowo – konwersatoryjna obejmuje następujące zagadnienia: 1. Komunikacja interpersonalna 1.1 Podstawy porozumiewania się międzyosobowego 1.2 Tworzenie wiadomości o odpowiadanie na wiadomości 1.3 Aspekty relacji interpersonalnych 2. Elementy komunikacji interpersonalnej w naukach ścisłych i technice 2.1 Etykieta akademicka 2.2 Komunikacja w naukach ścisłych 2.3 Sztuka promocji nauki 2.4 Komunikacja w przedsiębiorstwie
Metody oceny:
Seminarium, test jednokrotnego wyboru
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się.” Wydanie II, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016 r. 2. „Mosty zamiast murów” (Redakcja naukowa: John Steward) Wydanie IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014 r. 3. Natalia Osica, Wiktor Niedzicki „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców.” Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zna definicje, modele i pojęcia wchodzące w skład komunikowania interpersonalnego, potrafi określić cele strategiczne i indywidualne komunikowania interpersonalnego, zna zasady i prawidłowości charakteryzujące przebieg bezpośredniej interakcji, zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym, zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego, zna etapy i główne modele rozwoju związków interpersonalnych
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W02
zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym, zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego w naukach ścisłych i technice
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste, pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania, zdobywa świadomość dynamicznego charakteru i umiejętność kontrolowania poszczególnych faz rozwoju związku interpersonalnego, zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej, kształci umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktów i unikania postępowania destrukcyjnego.
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U02
zdobywa umiejętność spójnego, efektywnego komunikowania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym.
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
potrafi pracować samodzielnie i w grupie studiując wybrane zagadnienie, potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste, pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania, zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K02
ma świadomość znaczenia przygotowania się do korzystania z oferty UE w różnych dziedzinach jej aktywności
Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: