- Nazwa przedmiotu:
- Elementy komunikacji interpersonalnej w naukach ścisłych i technice
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Maciej Marczewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 30h, w tym:
a) obecność na wykładach – 30h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h
3. przygotowanie i przedstawienie referatu seminaryjnego – 20h
4. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15h
Razem nakład pracy studenta: 30h + 20h + 20h + 15h = 85h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h,
Razem: 30h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest rozwinięcie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz zwiększenie kompetencji społecznych studentów. Poprzez dostarczenie wiedzy, umiejętności i motywacji do komunikowania się w różnych okolicznościach możliwe będzie zwiększenie efektywności w kontaktach z innymi osobami. Szczególny nacisk położono na elementy komunikacji interpersonalnej przydatne w naukach ścisłych i technice – szeroko rozumianą sztukę promocji nauki, pisanie wniosków naukowych, sporządzanie dokumentacji technicznej, prowadzenie negocjacji, porozumiewanie się z instytucjami.
- Treści kształcenia:
- Część wykładowo – konwersatoryjna obejmuje następujące zagadnienia:
1. Komunikacja interpersonalna
1.1 Podstawy porozumiewania się międzyosobowego
1.2 Tworzenie wiadomości o odpowiadanie na wiadomości
1.3 Aspekty relacji interpersonalnych
2. Elementy komunikacji interpersonalnej w naukach ścisłych i technice
2.1 Etykieta akademicka
2.2 Komunikacja w naukach ścisłych
2.3 Sztuka promocji nauki
2.4 Komunikacja w przedsiębiorstwie
- Metody oceny:
- Seminarium, test jednokrotnego wyboru
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II „Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się.” Wydanie II, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016 r.
2. „Mosty zamiast murów” (Redakcja naukowa: John Steward) Wydanie IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014 r.
3. Natalia Osica, Wiktor Niedzicki „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców.” Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- zna definicje, modele i pojęcia wchodzące w skład komunikowania interpersonalnego, potrafi określić cele strategiczne i indywidualne komunikowania interpersonalnego, zna zasady i prawidłowości charakteryzujące przebieg bezpośredniej interakcji, zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym, zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego, zna etapy i główne modele rozwoju związków interpersonalnych
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym, zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego w naukach ścisłych i technice
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste, pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania, zdobywa świadomość dynamicznego charakteru i umiejętność kontrolowania poszczególnych faz rozwoju związku interpersonalnego, zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej, kształci umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktów i unikania postępowania destrukcyjnego.
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- zdobywa umiejętność spójnego, efektywnego komunikowania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym.
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie studiując wybrane zagadnienie, potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste, pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania, zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej
Weryfikacja: seminarium, test
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- ma świadomość znaczenia przygotowania się do korzystania z oferty UE w różnych dziedzinach jej aktywności
Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: