Nazwa przedmiotu:
Chemia - laboratorium
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Ostrowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
CH.TIK202
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy laboratoryjnej, podstawowym sprzętem oraz podstawami techniki pracy doświadczalnej. 2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z chemii ogólnej i nieorganicznej, w tym z: dysocjacją elektrolityczną, równowagami kwasowo-zasadowymi ustalającymi się w roztworach wodnych, reakcjami kompleksowania, reakcjami red-ox oraz zagadnieniami związanymi z równowagami ustalającymi się w roztworach związków trudno rozpuszczalnych. 3. Zapoznanie studentów z metodami syntezy związków nieorganicznych oraz metodami rozdzielania mieszaniny poreakcyjnej poprzez krystalizację. 4. Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pomiarowymi, m.in.: pomiarem pH metodą potencjometryczną, pomiarami przewodności elektrolitycznej oraz siły elektromotorycznej ogniw galwanicznych. Nabycie umiejętności wykorzystywania uzyskanych wyników do ilościowego opisu zachodzących procesów oraz obliczeń chemicznych związanych ze stechiometrią reakcji i stanem równowagi chemicznej. 4. Poznanie przez studentów właściwości chemicznych drobin trwałych w roztworze wodnym i w fazie stałej oraz nabycie umiejętności badania właściwości chemicznych tych drobin. Nabycie przez studentów umiejętności wykorzystania poznanych właściwości w analizie jakościowej kationów i anionów oraz w analizie zanieczyszczeń wody. 5. Nabycie przez studentów umiejętności planowania oraz wykonywania prostych doświadczeń chemicznych.
Treści kształcenia:
1. Podstawy pracy laboratoryjnej oraz zapoznanie z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Przygotowywanie roztworów o określonym stężeniu. 2. Podstawy preparatyki związków nieorganicznych. 3. Rozdzielanie związków chemicznych metodą krystalizacji. 3. Równowagi jonowe w roztworach wodnych; dysocjacja elektrolityczna elektrolitów mocnych i słabych w reakcjach zobojętnienia; wpływ stężenia słabego elektrolitu na stopień dysocjacji. 4. Właściwości roztworów buforowych; wpływ rozcieńczenia buforu na pH; hydroliza drobin w roztworach wodnych oraz wpływ różnych czynników na hydrolizę. 5. Równowagi w reakcjach kompleksowania; otrzymywanie oraz trwałość związków kompleksowych; badanie właściwości kompleksotwórczych kationów oraz zdolności kompleksujących różnych ligandów. 6. Iloczyn rozpuszczalności; badanie zależności rozpuszczalności substancji od temperatury; strącanie osadów z nasyconych roztworów trudno rozpuszczalnych soli; kolejność strącania osadów soli trudno rozpuszczalnych; strącanie trudno rozpuszczalnych osadów w zależności od stężenia reagentów; wpływ temperatury oraz obecność innych jonów na rozpuszczalność związku słabo rozpuszczalnego w wodzie. 7. Równowagi w reakcjach utelniania-redukcji; potencjał układów red-ox; ogniwa galwaniczne. 8. Metody pomiaru pH oraz przewodności elektrolitycznej, budowa i działanie szklanej elektrody zespolonej i czujnika konduktometrycznego; definicja pH, czynniki wpływające na przewodnictwo elektrolityczne w roztworze. 9. Pojęcie aktywności drobin w roztworze wodnym, siła jonowa roztworu, współczynniki aktywności oraz teoria Debye’a i Hückla. 10. Badanie właściwości zasadowych anionów; równowagi w reakcjach kwasowo-zasadowych. 11. Badanie właściwości chemicznych wybranych drobin. Różnice we właściwościach chemicznych jako podstawa analiza jakościowej kationów i anionów w roztworach wodnych. 12. Korozja i ochrony metali – termodynamiczne podstawy korozji metali; mechanizmy korozji; naturalne środowiska korozyjne; rodzaje zanieczyszczeń korozyjnych; metody zabezpieczania metali przed korozją - inhibitory korozji, dodatki stopowe, powłoki ochronne, ochrona elektrochemiczna. 13. Analiza zanieczyszczeń wody – ocena jakości wody; metody analizy zanieczyszczeń wody; metody oczyszczania i uzdatniania wody.
Metody oceny:
1. Zaliczenie pracowni odbywa się w systemie punktowym. 2. Na wybranych ćwiczeniach będą przeprowadzane pisemne sprawdziany z tematyki poruszanej na danych zajęciach laboratoryjnych (szczegółowe informacje na temat zagadnień obwiązujących na danych ćwiczeniach podane są w instrukcjach do ćwiczeń). Nie ma możliwości poprawy oceny uzyskanej ze sprawdzianu. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, na których odbył się sprawdzian, student ma możliwość napisania go w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. 3. Za pracę doświadczalną na każdych zajęciach można zdobyć maksymalnie od 1 do 4 punktów. Oceniane będą, m.in.: jakość pracy laboratoryjnej, umiejętność przeprowadzenia doświadczeń, prawidłowość wnioskowania, wynik liczbowy oraz sprawozdanie. W przypadku nieobecności na zajęciach, student nie ma możliwość wykonania doświadczeń w innym terminie i punkty za część doświadczalną nie są wówczas przyznawane. 4. Pod koniec semestru odbędzie się sprawdzian podsumowujący, oceniany w skali 0-25 pkt. Warunkiem zaliczenia laboratorium jest zdobycie, co najmniej 12,5 punktu (50%) ze sprawdzianu podsumowującego. W przypadku nie uzyskania wymaganej minimalnej ilości punktów student ma prawo do jednego sprawdzianu poprawkowego, który odbędzie się w terminie podanym w harmonogramie zajęć. 5. Pod koniec semestru każdy student zobowiązany jest do wykonania indywidualnie zadań doświadczalnych (sprawdzian z części doświadczalnej), za które można zdobyć maksymalnie 15 punktów. Podstawowym kryterium oceny tej części pracy studenta będzie rozwiązanie postawionego w zadaniu problemu na drodze doświadczalnej. W przypadku niezrealizowania postawionego celu zadania ocena z części doświadczalnej będzie negatywna (0 punktów). Na ostateczną ocenę ze sprawdzianu z części doświadczalnej będą miały wpływ także takie elementy, jak: umiejętność pracy laboratoryjnej, prawidłowość wnioskowania, uzyskane wyniki oraz opracowane sprawozdanie. Nie ma możliwości poprawy sprawdzianu z części doświadczalnej.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Praca zbiorowa, Laboratorium chemii ogólnej i nieorganicznej, Wydział Chemiczny PW, Warszawa, 2000. 2. Praca zbiorowa, Podstawy chemii w inżynierii materiałowej - Laboratorium, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004. 3. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1992. 4. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001. Literatura dodatkowa: 5. K. Juszczyk, J. Nieniewska, Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1996. 6. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, 1994 i wydania późniejsze. 7. Z. Gontarz, Związki tlenowe pierwiastków bloku sp, WNT, 1993. 8. Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2005.
Witryna www przedmiotu:
www.ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się