Nazwa przedmiotu:
Historia myśli ekonomicznej
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZPP 5
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład – 16 Przygotowanie się do zajęć w tym zapoznanie z literaturą – 34 Przygotowanie do egzaminu – 30 Konsultacje - 15, egzamin - 5
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,84 - wykłady 0,6 - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
mikroekonomia, makroekonomia
Limit liczby studentów:
Wykład min.15
Cel przedmiotu:
1. przekazanie studentom wiedzy o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej, 2. Zapoznanie studentów z głównymi nurtami ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej.
Treści kształcenia:
1.. Klasyczna ekonomia angielska i jej ewolucja w XIX w. System poglądów A. Smitha, D. Ricardo, J. B. Saya, T. R. Malthusa, J. S. Milla. 2. Ekonomia subiektywistyczna i marginalistyczna – metodologiczny przełom w badaniach ekonomicznych. Teoria wartości, kapitału, procentu i cyklu koniunkturalnego w szkole austriackiej. Teoria równowagi ogólnej w szkole matematycznej. 3.. Metodologiczna odnowa ekonomii klasycznej i powstanie ekonomii neoklasycznej. Wkład A. Marshala. 4. Kryzys klasycznego paradygmatu i rewolucja keynesowska, keynesizm współczesny. Synteza neoklasyczna. 5. Ewolucja głównego nurtu współczesnej ekonomii – od formalizmu do nowej ekonomii instytucjonalnej. a) monetaryzm i odrodzenie liberalizmu, b) teoria racjonalnych oczekiwań i teza o nieefektywności polityki, c) teoria wyboru publicznego, d) nowa ekonomia instytucjonalna.
Metody oceny:
Tradycyjny egzamin pisemny składający się z pytań otwartych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podstawowa: 1. H. Landreth, D. C Colander, Historia Myśli Ekonomicznej, WN PWN, Warszawa 2005. 2. Brian Snowdon, Howard Vane, Petrr Wynarczyk: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998 3. W. Stankiewicz, Historia Myśli Ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007 4. J. Godłów – Legiędź, Współczesna Ekonomia. Ku Nowemu Paradygmatowi, C. H. Beck, Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W01
1. Student posiada wiedzę o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej, 2. Student posiada wiedzę o głównych nurtach ekonomii od okresu "przedrynkowego", wczesnego kapitalizmu oraz o najważniejszych szkołach współczesnej ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej. 3. Student posiada wiedzę o związkach występujących miedzy różnymi szkołami ekonomicznymi
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W01

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt U01
1. Po zakończeniu kursu student rozpoznaje i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne. 2.Potrafi poddać krytycznej analizie dorobek głównych nurtów teoretycznych współczesnej ekonomii oraz określić ich historyczne źródła .3. Student potrafi także ocenić wkład wybitnych ekonomistów w rozwój tej nauki.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U01, S2P_U02

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K06
Student ma świadomość konieczności pogłębiania i aktualizacji wiedzy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K01, S2P_K06
Efekt K08
Student rozumie potrzebę etycznego postępowania
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K04