- Nazwa przedmiotu:
- Historia myśli ekonomicznej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZPP 5
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład – 16
Przygotowanie się do zajęć w tym zapoznanie z literaturą – 34
Przygotowanie do egzaminu – 30
Konsultacje - 15, egzamin - 5
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,84 - wykłady
0,6 - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- mikroekonomia, makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15
- Cel przedmiotu:
- 1. przekazanie studentom wiedzy o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej,
2. Zapoznanie studentów z głównymi nurtami ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej.
- Treści kształcenia:
- 1.. Klasyczna ekonomia angielska i jej ewolucja w XIX w.
System poglądów A. Smitha, D. Ricardo, J. B. Saya, T. R. Malthusa, J. S. Milla.
2. Ekonomia subiektywistyczna i marginalistyczna – metodologiczny przełom w badaniach ekonomicznych. Teoria wartości, kapitału, procentu i cyklu koniunkturalnego w szkole austriackiej. Teoria równowagi ogólnej w szkole matematycznej.
3.. Metodologiczna odnowa ekonomii klasycznej i powstanie ekonomii neoklasycznej. Wkład A. Marshala.
4. Kryzys klasycznego paradygmatu i rewolucja keynesowska, keynesizm współczesny. Synteza neoklasyczna.
5. Ewolucja głównego nurtu współczesnej ekonomii – od formalizmu do nowej ekonomii instytucjonalnej.
a) monetaryzm i odrodzenie liberalizmu,
b) teoria racjonalnych oczekiwań i teza o nieefektywności polityki,
c) teoria wyboru publicznego,
d) nowa ekonomia instytucjonalna.
- Metody oceny:
- Tradycyjny egzamin pisemny składający się z pytań otwartych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowa:
1. H. Landreth, D. C Colander, Historia Myśli Ekonomicznej, WN PWN, Warszawa 2005.
2. Brian Snowdon, Howard Vane, Petrr Wynarczyk:
Współczesne nurty teorii makroekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998
3. W. Stankiewicz, Historia Myśli Ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007
4. J. Godłów – Legiędź, Współczesna Ekonomia. Ku Nowemu Paradygmatowi, C. H. Beck, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt W01
- 1. Student posiada wiedzę o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej,
2. Student posiada wiedzę o głównych nurtach ekonomii od okresu "przedrynkowego", wczesnego kapitalizmu oraz o najważniejszych szkołach współczesnej ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej. 3. Student posiada wiedzę o związkach występujących miedzy różnymi szkołami ekonomicznymi
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W01
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Po zakończeniu kursu student rozpoznaje i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne. 2.Potrafi poddać krytycznej analizie dorobek głównych nurtów teoretycznych współczesnej ekonomii oraz określić ich historyczne źródła .3. Student potrafi także ocenić wkład wybitnych ekonomistów w rozwój tej nauki.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_U01, S2P_U02
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Student ma świadomość konieczności pogłębiania i aktualizacji wiedzy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K01, S2P_K06
- Efekt K08
- Student rozumie potrzebę etycznego postępowania
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K04