Nazwa przedmiotu:
Metody badań marketingowych
Koordynator przedmiotu:
dr Marlena Piekut
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZPK 6
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz.(16 - wykłady; 14 - konsultacje, 15 - zapoznanie z literaturą, 14 - przygotowanie do zaliczenia, 10 - przygotowanie pracy, 6 - zaliczenia poprawkowe)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,64 ECTS - wykłady 0,8 ECTS - konsultacje i zaliczenia poprawkowe
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
marketing, statystyka, mikroekonomia, makroekonomia
Limit liczby studentów:
Wykład min.15
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowych pojęć związanych z badaniami marketingowymi i poznanie podstawowych metod i technik badań marketingowych. Nabycie umiejętności diagnozowania i analizowania problemów związanych z obsługą rynku oraz wnioskowania praktycznego wskazującego na działania zmierzające do rozwiązania problemu.
Treści kształcenia:
1. Badania marketingowe i ich przydatność w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rozwój teorii i praktyki badań marketingowych. Istota, cechy i zakres badań marketingowych. Typologia badań marketingowych. 2. Źródła i metody gromadzenia informacji w badaniach marketingowych. Źródła wtórne.Źródła pierwotne: obserwacje rynku, badanie wykorzystujące kwestionariusze, eksperyment rynkowy. 3. Proces badań marketingowych. Cykl badań marketingowych i jego etapy.Procedura badania marketingowego. 4. Klasyfikacja badań marketingowych. Charakterystyka badań wtórnych. Badania pierwotne. Badania jakościowe i ich narzędzia. Badania ilościowe. Reprezentatywność wyników badań ilościowych - dobór i liczebność próby badawczej. Narzędzia badań ilościowych. 5. Szczegółowe typy badań. Badania związane z produktem. Badania związane z cenami. Badania skuteczności systemu komunikacji. Badania satysfakcji i lojalności klientów. 6. Szacowanie budżetu badania marketingowego. organizowanie badań w przedsiębiorstwie. Firmy badawcze. Etyka badań marketingowych. 7. Rynek badań marketingowych w Polsce.
Metody oceny:
Projekty grupowe, w ramach których studenci opracowują i prezentują wybrane zagadnienia problemowe. Zaliczenie sprawdzające efekty kształcenia zostanie przeprowadzony w formie pisemnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 50% pkt. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie punktów uzyskanych z testu i projektu: 50-59,99% ocena ostateczna; 60-69,99% ocena dostateczna plus; 70-79,99% ocena dobra; 80-89,99% ocena dobra plus; 90-100% ocena bardzo dobra.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Białecki K., Instrumenty marketingu, Oficyna wydawnicza Branta 2006, 2. Kaczmarczyk S. Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE Warszawa 2009; 3.Nikodemska – Wołowik A.M. Jakościowe badania marketingowe, PWE 1999; 4.Limański A., Śliwińska K., Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Warszawa 2002; 5. Churchill G. A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002; 6. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008; 7. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. W: Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.). Badania marketingowe: od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; 8. Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 2007; 9. Rószkiewicz M., Metody ilosciowe w badaniach marketingowych. Marketing bez tajemnic, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W02
Ma podstawowa wiedzę na temat form prowadzenia działalności gospodarczej, zasad tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw, zachowań podmiotów działających na rynku i czynników wpływających na ich rozwój.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W03
Efekt W06
Zna metody i narzędzia analizy otoczenia rynkowego oraz metody wspomagania działalności przedsiębiorstw z wykorzystaniem narzędzi marketingowych.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W06
Efekt W13
Ma wiedzę z zakresu systematycznego gromadzenia, przetwarzania i analizy danych niezbędnych do podejmowania decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W06

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt U02
Potrafi zaplanować badania w celu zgromadzenia wyselekcjonowanych danych i informacji w postaci prostych baz danych.
Weryfikacja: Projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U02
Efekt U07
Potrafi ocenić przydatność typowych metod ilościowych i dokonać wyboru metody w celu rozwiązania problemów pojawiających się w praktyce gospodarczej.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U07
Efekt U08
Potrafi wykorzystywać w praktyce wiedzę z zakresu metod i technik badań marketingowych.
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U08
Efekt U10
Potrafi publicznie zaprezentować wyniki swoich badań na podstawie raportu pisemnego.
Weryfikacja: Projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U10
Efekt U14
Potrafi przygotować proste badania marketingowe z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa i branży, odczytywać i poprawnie interpretować ich wyniki oraz formułować prawidłowe wnioski.
Weryfikacja: Projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U04, S2P_U06, S2P_U07

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K02
Ma umiejętności lidera zespołu projektowego i potrafi dyskutować nad projektami badawczymi dotyczącymi rynku i marketingu.
Weryfikacja: Projekt badawczy, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K02, S2P_K03
Efekt K06
Student jest świadomy konieczności stałego uaktualniania wiedzy, jest skłonny do weryfikowania pozyskiwanych informacji.
Weryfikacja: Projekt badawczy, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K01, S2P_K06
Efekt K08
Ma świadomość etycznego prowadzenia badań marketingowych oraz rzetelnego, obiektywnego przygotowania i publikacji wyników.
Weryfikacja: Projekt badawczy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K04