Nazwa przedmiotu:
Technika pracy biurowej
Koordynator przedmiotu:
dr Sylwia Arasiewicz-Dulnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_TPB
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych 15 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., 2. Liczba godzin praca własnej studenta: studiowanie literatury 5 godz., napisanie referatu 5 godz., Razem 25 godz. - 1 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1, Prowadzenie ćwiczeń - 15 godz. - 0,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z języka polskiego nabyte w edukacji na poziomie licealnym. Przedmiot pozwala poznać techniki pracy biurowej, zasady redagowania pism, rozwija umiejętności sporządzania pism i organizacji pracy własnej, które są przydatne w dalszej nauce dowolnego przedmiotu jak i podczas praktyk zawodowych. Przedmiot może być szczególnie przydatny dla przedmiotu seminarium dyplomowe.
Limit liczby studentów:
ćwiczenia 30 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą pracy biurowej, techniką pracy biurowej, organizacją obiegu dokumentów w urzędach, zasadami prowadzenia korespondencji biurowej zgodnie z obowiązującymi standardami i zwyczajami. Zdobycie umiejętności znakowania spraw i prowadzenia korespondencji służbowej, zastosowania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z obiegiem dokumentów w urzędzie. Ćwiczenia umożliwiają: zdobycie wiedzy dotyczącej organizacji i techniki pracy biurowej; nabycie umiejętności organizacji pracy własnej i w niewielkich zespołach ludzkich; sporządzania pism biurowych; nadawania znaku sprawy, zrozumienie znaczenia netykiety w procesie elektronicznego komunikowania się z szeroko rozumianym otoczeniem i dla efektywnego funkcjonowania urzędu.
Treści kształcenia:
1. Charakterystyka pracy biurowej. 2. Warunki i środowisko pracy biurowej. Organizacja przestrzenna stanowisk pracy biurowej. Wyposażenie stanowiska i środki techniczne pracy biurowej. Nowe technologie w pracy biurowej. Elektronizacja pracy biurowej. 3. Organizacja pracy biurowej. Systemy kancelaryjne, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcja kancelaryjna. Instrukcja kancelaryjna dla organów administracji rządowej i samorządowej. Kategorie akt i znak sprawy. 4. Fazy obiegu pism: przyjmowanie, rozdział i załatwianie, wysyłanie odpowiedzi. Adresowanie kopert. Systemy obiegu dokumentów: tradycyjny i EZD. Spis spraw w systemie tradycyjnym i EZD. Przechowywanie akt. Repozytoria. Elektroniczny urząd. Netykieta. 5. Technika korespondencji. Ogólne zasady redagowania pism. Rodzaje pism. Formaty papieru. Stosowanie blankietów korespondencyjnych, formularzy i e-dokumentów. Formatowanie pisma i układy graficzne. Styl urzędowy i zasady redagowania tekstów. 6. Typowe pisma biurowe. Pisma informacyjne – budowa, przykłady pism. Sporządzanie wybranych pism informacyjnych (sprawozdania, protokoły). Pisma przekonujące. Elementy pisma – układ europejski. Części składowe treści pisma. Przykłady pism handlowych (ofert, reklamacje). Korespondencja w sprawach administracyjnych i sporządzanie wybranych pism w sprawach administracyjnych lub handlowych (podania, wnioski, skargi, reklamacje). 7. Organizacja spotkań służbowych, obsługa interesantów, kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w otoczeniu.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przystąpienie do kolokwium końcowego przeprowadzonego w formie testu jednokrotnego wyboru oraz wykonanie pracy pisemnej na zajęciach, która obejmuje sporządzenie protokołu lub sprawozdania oraz wybranego pisma administracyjnego lub handlowego, podania, wniosku, skargi czy reklamacji. Punktowane przygotowanie referatów w formie prezentacji multimedialnej, odpowiedzi na pytania, sporządzenie pism biurowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przystąpienie do kolokwium końcowego i uzyskanie oceny pozytywnej oraz sporządzenie dwóch pism biurowych na zajęciach. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie kolokwium pisemnego (na ostatnich zajęciach) obejmującego wiedzę z ćwiczeń oraz zalecanej literatury.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bieda M., Zasady zarządzania dokumentacją w urzędach administracji publicznej. Kwalifikowanie, obieg, archiwizowanie +CD, Municipium SA, Warszawa 2012 2. Fuchsel H. Sekretariat, czyli centrum informacyjne firmy. Poltext, Warszawa 2011. 3. Jendrzejczak E., Korespondencja biurowa, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014. 4. Łatka U., Organizacja i technika pracy biurowej” WSiP, Warszawa 2018. 5. Füchsel H.: Korespondencja w firmie”, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2013 6. Fuchsel H., Poradnik asystentki czyli efektywne zarządzanie biurem, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2011 7. Kral P., Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania.Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2011 8. Pręgowski M. „Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone przy wykorzystaniu innowacyjnych metodyk kształcenia pozyskanych w ramach kursu pn. "Tworzenie profesjonalnej prezentacji w MS PowerPoint", realizowanego w ramach zad. 44 „Kompetentny wykładowca” projektu „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Posiada wiedzę na temat warunków i środowiska pracy biurowej ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i wyposażenia stanowisk.
Weryfikacja: Zaliczenia na ocenę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_02
Posiada wiedzę na temat zasad organizacji pracy biurowej.
Weryfikacja: Zaliczenie na ocenę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
Charakterystyka W_03
Zna ogólne zasady redagowania pism oficjalnych oraz posiada wiedzę na temat techniki korespondencji. Ma wiedzę w zakresie zarządzania prawidłowym obiegiem dokumentacji biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK
Charakterystyka W_04
Posiada wiedzę na temat systemów informatycznych wykorzystywanych w pracy biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W06, K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WK, II.H.P6S_WK, II.T.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Umie określić modele pracy biurowej i wskazać najbardziej efektywne dla danej organizacji
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U10, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_02
Potrafi zarządzać organizacją przestrzenną stanowisk pracy biurowej, a także delegować zadania i zarządzać dostępnymi zasobami do pracy biurowej
Weryfikacja: zaliczenie na ocenę
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U05, K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UO, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Posiada zdolność do samodzielnego pogłębiania wiedzy i nadążania za zmianami zasad pracy administracyjno-biurowej
Weryfikacja: ocena na zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO