- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr.hab. Anna Drabarek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_EA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym 15 godz. wykłady, 15 godz. ćwiczenia,
Praca własna studenta: 15 godz. przygotowanie się do sprawdzianu, 15 godz. przygotowanie się do zajęć
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różne kompetencje społeczne w odniesieniu etyki oraz życia społecznego i zawodowego.
Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć.
Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia). Liczba godzin:
1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka deskryptywna i etyka normatywna.
Etyka abstrakcyjna (zasady głoszone z przekonaniem) i etyka konkretna (zasady
faktycznie realizowane). 2h
2. Relatywizm i absolutyzm moralny, etyka sytuacyjna, motywacja etyczna, sumienie, godność w znaczeniu powinnościowym i roszczeniowym. 2h
3. Czy człowiek jest kowalem czy tragarzem swojego losu? 1h
4. Kategoria wstydu i zaufania w deontologii moralnej 1h
5. Moralność a prawo. Norma moralna i norma prawna Obecność wartościowań
moralnych w prawie. 2h
6. Walka o prawa człowieka i/a walka o interesy. Prawa człowieka i możliwość ich stosowania w pracy administracji 1h
7. Kategoria sprawiedliwości . 2h
8. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. 2h
9. Etatyzm, plutokracja i korupcja 1h
10. Sprawdzian 1h
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin
1. Europejski Kodeks Dobrej Administracji 2h
2.Zasady etyki korpusu służby cywilnej 2h
3. Pojęcie godności w pracy administracji publicznej. 2h
4.Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin. 2h
5. Patologie w funkcjonowaniu administracji publicznej - korupcja 2h
6. Lobbing, rywalizacja , kumoterstwo, mobbing 2h
7. Kazusy z etyki administracji. 2h
8. Sprawdzian 1h
Metody oceny Forma i warunki zaliczenia 1. Za ćwiczenia (
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Za ćwiczenia (w tym sprawdzian) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów.
2. Za sprawdzian z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów.
3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 6,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
1) M. Ossowska, Normy moralne, Warszawa 2000;
2) M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1999;
3) J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2002;
4) Europejski Kodeks Dobrej Administracji, www.rpo.gov.pl
5). Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6.11.2011 r. w sprawie
wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w: M.P. 2011 nr 93 poz.
953 http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP
20110930953
6) M. Kulesza, M.Niziołek, Etyka służby publicznej, Warszawa 2010;
Literatura uzupełniająca
1) I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009;
2). B. Wolniewicz, O idei losu, [w:] tegoż, „O Polsce i życiu. Refleksje filozoficzne i polityczne,” Komorów 2011, s. 16-33.
3).. U. Schrade, „Wspólnoty duchowe a podział terytorialny kraju”, w: „Dwudziestolecie funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce”, red. H. Kisilowska, E. Malak, WAiNS PW, Warszawa 2010, s. 95-102.
4) G. Rydlewski, Służba cywilna w Polsce, Warszawa 2001.
5) B. Wolniewicz, Słowo "godność" w propagandzie naszego czasu, w: tegoż,
Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010, s. 295-308.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- nie ma
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Rozumie podstawowe zasady etyki w
administracji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR