- Nazwa przedmiotu:
- Systemy i usługi informacyjne w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Rojszczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_SUIA
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Student uczestniczy w zajęciach związanych z tematyką przedmiotu (10h). Na potrzeby ugruntowania wymaganej wiedzy, studiowania wskazanej literatury przedmiotu, przygotowania się do ćwiczeń przeznacza 40h. Sumaryczne obciążenie studenta kształtuje się na poziomie 50h. Ilość punktów ECTS - 2.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi systemami, sieciami i usługami teleinformatycznymi administracji publicznej, ich rodzajami, modelami, właściwościami i bezpieczeństwem. Ponadto, problemami związanymi z interoperacyjnością systemów, sieci i usług administracji publicznej w wymiarze krajowym i międzynarodowym (UE).
- Treści kształcenia:
- 1. Systemy i usługi informacyjne w administracji – zagadnienia wprowadzające, pojęcie e-administracji, kanały przepływu informacji, strategia cyfrowa e-administracji RP itp.
2. Dokument elektroniczny, forma elektroniczna i dokumentowa czynności prawnej,
3. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
4. Interoperacyjność systemów publicznych oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności
5. Podpis elektroniczny – wprowadzenie, najważniejsze definicje, podpis elektroniczny w postępowaniu administracyjnym ogólnym, skutki doręczenia elektronicznego w kpa oraz poszczególnych procedurach.
6. Uwarunkowania prawne funkcjonowania systemów informatycznych w administracji publicznej – ochrona danych osobowych, udostępnianie informacji publicznej, ponowne wykorzystanie informacji publicznej.
7. Rola i znaczenie platformy ePUAP. Usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność.
8. Przykładowe sektorowe usługi i systemy teleinformatyczne.
9. Usługi w chmurze obliczeniowej (CC) - modele usług CC w sieciach publicznych i prywatnych; zalety i wady oraz bezpieczeństwo usług CC sieci publicznych i prywatnych.
10. Informatyzacja rejestrów publicznych a bezpieczeństwo państwa.
11. Nowe technologie a administracja publiczna:
- Metody oceny:
- Zaliczenie na ocenę.
Kolokwium zaliczeniowe będzie miało formę pisemnego sprawdzianu składającego się z części testowej (10 pytań w postaci testu jednokrotnego wyboru) oraz części opisowej (5 pytań wymagających krótkiej wypowiedzi). Za poprawną odpowiedź na pytanie z testu jednokrotnego wyboru można uzyskać 1 pkt, zaś za poprawną odpowiedź na pytanie wymagające krótkiej pisemnej wypowiedzi: 0—2 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Konarski X., Wpływ prawa nowych technologii na funkcjonowanie administracji publicznej, [w:] A. Drogoń, A. Lityński, G. Sibiga (red.), Miscellanea iuridica, t. 4: Problemy samorządu terytorialnego.
Dostęp do informacji publicznej, Tychy 2004.
Kotecka S., E-administrarcja. Rzeczywistość i plany projektu, „IT w administracji” 2008, nr 4.
Kowalczyk M., E-urząd w komunikacji z obywatelem, Warszawa 2009.
Krzysztofek K., Umowa strategiczna w Polsce, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2002.
Marcinkowska E., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, „Czas Informacji” 2011, nr 3.
Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Warszawa 2008.
Ozga W., Wprowadzenie do ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011.
Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracją publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku.
Sibiga G., Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011.
Sobczak K., Prawo a informatyka, Warszawa 1978.
Szpor G., Urzędnicy w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2007.
Walczak E., Usługi administracji publicznej na ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011.
http://www.itwadministracji.pl
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugi
Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracja publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku.
Wyzwania i oczekiwania, Warszawa 2008.
Stempnakowski Z., Administracja elektroniczna, [w:] A. Szewczyk (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007.
Strony internetowe projektów realizowanych na rzecz rozwoju elektronicznej administracji i społeczeństwa informacyjnego.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna i rozumie pojęcia z zakresu systemów teleinformatycznych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_01
- Zna istotę, znaczenie oraz wpływ usług i systemów informacyjnych administracji (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_03
- Wie jak poprawnie i efektywnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z ich przeznaczeniem (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U_02
- Umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_03
- Potrafi znajdować właściwe informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Jest gotów do świadomego uczestniczenia w otoczeniu zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem w administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK
- Charakterystyka K_02
- Ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania przez społeczeństwo publicznie dostępnych usług informacyjnych (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK
- Charakterystyka K_03
- Jest gotów do świadomego podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, konieczności rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz informatyzacji administracji publicznej (świadoma identyfikacja szans i zagrożeń wynikających z globalnego procesu informatyzacji) (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK