Nazwa przedmiotu:
Contemporary Philosophy
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Marek Maciejczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_CF
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 30 Praca własna ogółem: 45h przygotowanie do zajęć 20 czytanie wskazanej literatury 20 napisanie referatu / eseju 5
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ciekawość odpowiedzi na filozoficzne pytania: co mogę wiedzieć, co mam czynić, na co mogę mieć nadzieję? (Kant). Potrzeba zrozumienia dynamiki zmian w okresie płynnej nowoczesności (współczesności). Odczuwana powinność doskonalenia się, rozwijania swoich możliwości. Dopuszcza się dwie nieobecności na wykładach.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia filozofii współczesnej. Zdaje sprawę z różnych pojęć i zadań filozofii. Zawiera krótki zarys jej historii, a następnie przedstawia dwie prace L.Wittgensteina: Tractatus logico-philosophicus i Dociekania filozoficzne. Koncentrując się na problemach struktury i funkcji języka, nauki, etyki, religii, kultury. Celem jest ukazanie dziedzictwa kultury i zachęcenie studentów do samokształcenia, pracy nad sobą.
Treści kształcenia:
1. Czym jest filozofia? Różne koncepcje filozofii, główne kierunki i postaci. 2. Sytuacja jednostki w społeczeństwie konsumpcyjnym, zacieranie aspektu etycznego w działaniu. Czy wrażliwość moralna jest warunkiem szczęśliwego życia? 3. Nurt analizy języka w filozofii XX wieku. 4. Struktura i cel Traktatu. 5. Etyka w Traktacie. 6. Wykład Etyka. Przykłady problemów etycznych. 7. Sprawdzian. 8. Późniejsza filozofia Wittgensteina. Metoda antropologiczna. 9. 10. Gramatyka religijnych przekonań. Język religii. 11.12. Kultura. Dominacja nauki w kulturze współczesnej. Wartość kultury i tradycji. 13. Sprawdzian. 14.15. Podsumowanie. Dziedzictwo Wittgensteina.
Metody oceny:
Trzy sprawdziany, udział w dyskusji.
Egzamin:
nie
Literatura:
Ray M., Wittgenstein: The Duty of Genius, London: Vintage, 1990. Wittgenstein’s Lectures, 1932-35, ed. by A. Ambrose, Blackwell 1979. Wittgenstein, Lectures and Conversations on Aethetics, Psychology & Religious Beliefs. Edited by C. Barrett, Blackwell, Oxford, 1966. L.Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, London 1974. L.Wittgenstein Philosophical Investigations, Oxford 1997.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
Nie mam uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna najnowsze koncepcje filozofii współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W05, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3, II.S.P7S_WG.1
Charakterystyka W_02
Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka oraz na sferę prawną.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości i zmian w sferze prawnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK