Nazwa przedmiotu:
Obliczenia wytrzymałościowe MES w konstrukcji pojazdów
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Mariusz PYRZ, prof. nadzw. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MBPOJ-ISP-0326
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 49 godz., w tym: a) wykład - 30 godz.; b) laboratorium- 15 godz.; c) konsultacje - 3 godz. 2) Praca własna studenta - 60 godz. w tym: a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do wykładów b) 20 godz. - studia literaturowe (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie i obliczanych na ćwiczeniach), c) 15 godz. - prowadzenie obliczeń i wykonywanie sprawozdań d) 15 godz. – realizacja zadań domowych, 3) RAZEM – 109 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – liczba godzin kontaktowych -- 49 godz., w tym: a) wykład - 30 godz.; b) laboratorium- 15 godz.; c) konsultacje - 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 50 godz. pracy studenta, w tym: a) 20 godz. - studia literaturowe (zbieranie i opracowywanie danych do przykładów analizowanych na wykładzie i obliczanych na ćwiczeniach), b) 15 godz. - prowadzenie obliczeń i wykonywanie sprawozdań c) 15 godz. – realizacja zadań domowych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykład: znajomość mechaniki i wytrzymałości materiałów, znajomość budowy i zasad projektowania konstrukcji pojazdów. Laboratorium: ogólna znajomość systemów komputerowych wspomagających projektowanie inżynierskie
Limit liczby studentów:
zgodnie z wymaganiami Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie specyfiki obliczeń wytrzymałościowych MES w zastosowaniu do konstrukcji pojazdów i ich elementów. Prezentacja zasad budowania modeli MES, sposobu prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych oraz analizy i weryfikacji wyników. Nabycie umiejętności prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych za pomocą programu MES na przykładach prostych elementów pojazdu.
Treści kształcenia:
Wykład: Główne pojęcia i etapy Metody Elementów Skończonych. Charakterystyka modeli prętowych, powierzchniowych i bryłowych. Rodzaje obliczeń wytrzymałościowych realizowanych za pomocą programów MES (analiza liniowa i nieliniowa, zagadnienia statyczne, dynamiczne i stateczności). Aspekty praktyczne numerycznego modelowania MES. Analiza przykładów obliczeniowych z zakresu modelowania elementów pojazdu. Wprowadzenie do projektowania optymalnego. Laboratoria: Modelowanie i obliczenia wytrzymałościowe elementów konstrukcji pojazdu za pomocą programu MES Ansys Workbench. Zajęcia obejmują następujące aspekty: - Metody budowania geometrii analizowanej konstrukcji. - Sposoby wprowadzanie warunków brzegowych i początkowych. - Obliczenia wytrzymałościowe wybranych elementów pojazdu w programie MES (przykłady obliczeń statycznych konstrukcji prętowych, ramowych i bryłowych). - Analiza wpływu liczby i rodzaju elementów na dokładność rozwiązań, sposoby zagęszczania siatki i upraszczania modeli. - Przykłady obliczeń dla wybranych zagadnień dynamicznych (drgania własne) w zastosowaniu do elementu pojazdu. - Modelowanie problemów nieliniowych. - Wprowadzenie do optymalnego wymiarowania konstrukcji.
Metody oceny:
Wykład: na podstawie konspektów z indywidualnych zadań domowych. Laboratorium: na podstawie sprawozdań z wynikami modelowania wykonanymi dla różnych przykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005; 2. T. Zagrajek, G. Krzesiński, P. Marek, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. Ćwiczenia z zastosowaniem systemu ANSYS, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015; 3. Tutoriale programu ANSYS Workbench (Internet)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-MBPOJ-ISP-0326_W1
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektowania i wytrzymałości materiałów, przydatną do budowania modeli obliczeniowych elementów pojazdu.
Weryfikacja: Realizacja sprawozdań z przykładów obliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05
Efekt 1150-MBPOJ-ISP-0326_W2
Zna zasady budowania modeli komputerowych konstrukcji inżynierskich i prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych za pomocą MES.
Weryfikacja: Realizacja przykładów obliczeniowych i zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-MBPOJ-ISP-0326_U1
Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji dla podstawowych problemów statyki, stateczności i dynamiki za pomocą MES.
Weryfikacja: Sprawozdania ze zrealizowanych przykładów obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10
Efekt 1150-MBPOJ-ISP-0326_U2
Zna wybrany program MES, potrafi za jego pomocą zbudować model prostego elementu pojazdu, przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe, zinterpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Sprawozdania ze zrealizowanych przykładów obliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-MBPOJ-ISP-0326_K1
Ma świadomość wpływu dokładności obliczeń numerycznych na bezpieczeństwo projektowanych obiektów inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności.
Weryfikacja: Dyskusja podczas realizacji przykładów obliczeniowych i komentarze studenta.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05