- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie maszyn roboczych
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Jan Szlagowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MT000-000-0536
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym
a) wykład -15 godz.;
b) ćwiczenia - 15 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.
2) Praca własna studenta - 25 godzin, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu i ćwiczeń;
b) 15 godz. – wykonanie prac domowych.
3) RAZEM – 57 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 32, w tym
a) wykład -15 godz.;
b) ćwiczenia - 15 godz.;
c) konsultacje - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z mechaniki ogólnej, podstaw konstrukcji maszyn i mechaniki pojazdów (wysłuchanie wykładów: Mechanika, PKM i Pojazdy).
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarzadzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z metodami modelowania zjawisk zachodzących w maszynach roboczych. Wykształcenie umiejętności budowania modeli zachodzących procesów. Wykorzystanie efektów modelowania w projektowaniu MR.
- Treści kształcenia:
- Wykład.
1. Budowa i funkcje MR pod kątem sterowania i regulacji.
2. Cele i zasady modelowania.
3. Zasady opracowania modeli funkcjonalnych, matematycznych i komputerowych.
4. Metodyka analizy budowy MR.
5. Przykłady budowania modeli funkcjonalnych i matematycznych typowych układów kinematycznych i dynamicznych koparki, ładowarki, spycharki, zgarniarki, suwnicy, dźwigu osobowego, żurawia wieżowego i teleskopowego, wózka widłowego, ciągnika rolniczego i wózka widłowego.
6. Wprowadzenie do modelowania komputerowego - Charakterystyka metod numerycznych stosowanych w modelowaniu komputerowym.
7. Przykłady modelowania funkcjonalnego, matematycznego i komputerowego elementów i podzespołów MR.
8. Symulacja komputerowa działania elementów - badanie poprawnosci działania.
9. Modelowanie oddziaływania na środowisko pracy MR.
10. Zasady syntezy i integracji modeli komputerowych budowa modelu MR.
11. Budowa modelu MR.
Ćwiczenia:
1. Analiza budowy MR.
2. Opracowania modeli funkcjonalnych, matematycznych typowych układów kinematycznych i dynamicznych koparki, ładowarki, spycharki, zgarniarki, suwnicy, dźwigu osobowego, żurawia wieżowego i teleskopowego, wózka widłowego, ciągnika rolniczego i wózka widłowego.
3. Budowa modeli komputerowych układów MR – Symulacja. komputerowa działania elementów - badanie poprawności działania
4. Modelowanie oddziaływania na środowisko pracy MR.
5. Synteza i integracja modeli komputerowych budowa modelu MR.
6. Budowa i testowanie modelu MR.
7. Symulowanie pracy MR.
- Metody oceny:
- Ocena pracy domowej – budowy modelu komputerowego elementu maszyny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. R.H Canon „Dynamika układów fizycznych”.
2. Anna Czemplik „modele dynamiczne układów fizycznych dla inżynierów”.
3. B. Mrozek,z. Mrozek : „Matlab – uniwersalne środowisko do obliczeń.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MT000-000-0536_W1
- Ma wiedzę nt. budowy modelu matematycznego elementów, podsystemów i systemów MR.
Weryfikacja: Ocena pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr2_W08, KMchtr2_W11, KMchtr2_W12, KMchtr2_W13, KMchtr2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, InzA_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W06, InzA_W01
- Efekt 1150-MT000-000-0536_W2
- Ma wiedzę nt. budowy mechatronicznych i elektronicznych układów sterowania i regulacji.
Weryfikacja: Ocena pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr2_W08, KMchtr2_W11, KMchtr2_W12, KMchtr2_W13, KMchtr2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, InzA_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W06, InzA_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MT000-000-0536_U1
- Potrafi budować i weryfikować modle komputerowe podstawowych członów dynamicznych i typowych elementów MR.
Weryfikacja: Ocena pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr2_U06, KMchtr2_U07, KMchtr2_U09, KMchtr2_U10, KMchtr2_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U10, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U16, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U15, InzA_U01, T2A_U10, InzA_U02, T2A_U18, InzA_U03
- Efekt 1150-MT000-000-0536_U2
- Zna zasady budowania modeli funkcjonalnych, matematycznych i komputerowych maszyn roboczych. Potrafi wyciągć wnioski z wyników symulacji.
Weryfikacja: Ocena pracy domowej
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr2_U06, KMchtr2_U07, KMchtr2_U09, KMchtr2_U10, KMchtr2_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U10, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U16, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08, T2A_U08, T2A_U11, T2A_U15, InzA_U01, T2A_U10, InzA_U02, T2A_U18, InzA_U03