Nazwa przedmiotu:
Podstawy Konstrukcji Maszyn VI
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Szczepan Glita
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Projektowanie Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZNK368
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 23, w tym: a) 18 godz. - projekt, b) 5 godz. - konsultacje. 2. Praca własna studenta: 52 godz., praca nad przygotowaniem projektu konstrukcyjnego. 3. Razem - 75 godzin = 3 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin kontaktowych: 23, w tym: a) 18 godz. - projekt, b) 5 godz. - konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności nabyte przez studentów w ramach przedmiotów: "Wytrzymałość Konstrukcji II", "Materiały I", "Techniki Wytwarzania II", "Podstawy Konstrukcji Maszyn III", "Zapis Konstrukcji CAD II", "Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE", "Podstawy Konstrukcji Maszyn IV".
Limit liczby studentów:
12 osób/grupę.
Cel przedmiotu:
Nauczenie studentów zasad wykonywania projektów konstrukcyjno-obliczeniowych zespołów napędowych. Student nabywa umiejętności samodzielnego przeprowadzenia procesu konstruowania zakończonego wykonaniem dokumentacji rysunkowej urządzenia oraz obliczeń w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów.
Treści kształcenia:
Projekt układu przeniesienia napędu. Dobór przekładni i silnika zgodnie z odpowiednimi metodami obliczeniowymi. Dobór materiałów do elementów niestandardowych. Propozycja kształtu elementów niestandardowych. Dobór łożysk, rodzajów zabezpieczeń, uszczelnień i systemu smarowania. Dobór elementów gotowych dostępnych na rynku. Obliczenia statyki i wytrzymałości. Wykonanie w systemie CAD rysunku złożeniowego i rysunków warsztatowych wybranych elementów.
Metody oceny:
1. Dyskusja w czasie zajęć 2. Sprawdzenie i ocena oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej. 3. Omówienie z prowadzącym sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Podstawy konstrukcji maszyn, praca zbiorowa pod redakcją M.Dietricha, WNT. 2. L.W. Kurmaz, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. 3. Poradnik Mechanika. 4. Katalog Łożysk Tocznych. 5. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ZNK368_U1
Potrafi zaprojektować stacjonarny układ przeniesienia napędu realizujący ściśle określoną funkcję i spełniający narzucone z góry założenia konstrukcyjne.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U2
Potrafi sporządzić model uproszczony urządzenia pozwalający na przeprowadzenie poprawnej analizy z zakresu statyki.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U2
Potrafi sporządzić model uproszczony urządzenia pozwalający na przeprowadzenie poprawnej analizy z zakresu statyki.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U3
Posiada umiejętność nadawania elementom maszyny kształtów i wymiarów w taki sposób aby w połączeniu z właściwym doborem materiałów konstrukcyjnych i dostępnych metod wytwarzania zapewnić wytrzymałość, sztywność i trwałość warunkującą poprawne i bezpieczne funkcjonowanie.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U3
Posiada umiejętność nadawania elementom maszyny kształtów i wymiarów w taki sposób aby w połączeniu z właściwym doborem materiałów konstrukcyjnych i dostępnych metod wytwarzania zapewnić wytrzymałość, sztywność i trwałość warunkującą poprawne i bezpieczne funkcjonowanie.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U3
Posiada umiejętność nadawania elementom maszyny kształtów i wymiarów w taki sposób aby w połączeniu z właściwym doborem materiałów konstrukcyjnych i dostępnych metod wytwarzania zapewnić wytrzymałość, sztywność i trwałość warunkującą poprawne i bezpieczne funkcjonowanie.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U4
Potrafi wykorzystywać systemy wspomagania projektowania typu CAD/CAE na wszystkich etapach projektowania.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U5
Jest w stanie zaproponować i zastosować podparcie elementów przeniesienia napędu na łożyskach tocznych różnego typu o odpowiedniej trwałości, właściwie osadzonych, smarowanych, uszczelnionych i zabezpieczonych.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U6
Umie decydować o dokładności elementów maszyn poprzez wykorzystanie analizy tolerancji, stosowanie określonych pasowań i wybór odpowiedniej chropowatości.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U7
Potrafi zaprojektować zespół napędowy, w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U7
Potrafi zaprojektować zespół napędowy, w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U7
Potrafi zaprojektować zespół napędowy, w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U7
Potrafi zaprojektować zespół napędowy, w którym przewidziano odpowiednie dostępy montażowe i obsługowe.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U8
Potrafi odszukać i stosować gotowe podzespoły układów napędowych dostępne na rynku, umie korzystać z odpowiednich norm, specyfikacji materiałów konstrukcyjnych i przepisów.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ZNK368_U8
Potrafi odszukać i stosować gotowe podzespoły układów napędowych dostępne na rynku, umie korzystać z odpowiednich norm, specyfikacji materiałów konstrukcyjnych i przepisów.
Weryfikacja: Dyskusja w czasie zajęć; sprawdzenie oddanej w ściśle określonym terminie dokumentacji rysunkowej i obliczeniowej; omówienie sprawdzonego projektu – analiza błędów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: M1_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: