- Nazwa przedmiotu:
- Geografia ekonomiczna i społeczna, statystyka publiczna i demografia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Hanna Trojanowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK225
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 40 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na konsultacjach - 8 godziny c) obecność na egzaminie - 2 godziny
2. Praca własna studenta – 10 godzin, w tym: a) czytanie literatury i przygotowanie do egzaminu 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,3 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 40, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na konsultacjach - 8 godzin c) obecność na egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu geografii na poziomie szkoły średniej, znajomość mapy świata, Europy i Polski.
Podstawowa wiedza na temat współczesnych problemów społecznych i gospodarczych, takich jak sytuacja geopolityczna na świecie i w Europie, podstawowe informacje z zakresu systemów politycznych oraz gospodarczych na świecie. Podstawowe informacje na temat Unii Europejskiej, strefy euro oraz członkostwa w Unii Europejskiej.
Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu przedsiębiorczości oraz WOS na poziomie szkoły średniej.
Znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie komunikatywnym.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta kierunku studiów gospodarki przestrzennej w podstawowe informacje na temat geografii ekonomiczno społecznej statystyki publicznej i demografii.
Dobór tematyki oraz zawartość treści kształcenia zostały dostosowane do potrzeb kształcenia na kierunku Gospodarka Przestrzenna na uczelni o profilu technicznym.
Do głównych celów przedmiotu należy:
Pozyskanie wiedzy na temat zagadnień związanych z geografią ekonomiczną pozwalającej studentowi na zrozumienie powiązań ekonomiczno- społecznych z racjonalnym gospodarowaniem przestrzenią.
Zdobycie wiedzy na temat zagadnień ekonomicznych, społecznych i polityczno – kulturowych wpływających na uwarunkowania lokalizacyjne działalności człowieka.
Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami gospodarczymi i społecznymi Polski na tle krajów Europy (w tym Unii Europejskiej) i świata w aspekcie zróżnicowań przestrzennych.
Orientacja w systemie statystyki publicznej i umiejętność korzystania z zasobów informatycznych GUS (na poziomie podstawowym).
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia wstępne: przedmiot, zadania i metody geografii ekonomicznej.
2. Region i regionalizacja w teorii i w praktyce
3. Rozwój ludnościowy świata
4. Rozwój ludnościowy świata, Unii Europejskiej i Polski
5. Migracje ludności, ich znaczenie i skale przestrzenne
6. Struktura narodowościowa, etniczna i religijna ludności Polski
7. Wewnętrzne zróżnicowania miast, ewolucja miast
8. Rolnictwo w Polsce i w Unii Europejskiej, przekształcenia rolnictwa w Polsce po 1989 r. Problem wyżywienia ludności świata
9. Wprowadzenie do ekonomicznej części cyklu wykładów. Proces globalizacji10. Zasoby naturalne i przemysł, a wzrost gospodarczy.
11. Procesy urbanizacji oraz handel i usługi w kontekście geografii ekonomiczno-społecznej
12. Znaczenie instytucji w geografii ekonomiczno – społecznej
13. Podstawy prawno – funkcjonalne statystyki publicznej.
14. Rejestry urzędowe: REGON, TERYT.
15. Zasoby informacyjne statystyki publicznej.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu pisemnego. Egzamin obejmuje odpowiedzi na kilka pytań z zakresu wiedzy przedstawianej na wykładach. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
studenci, którzy otrzymają 5 z zaliczenia mogą otrzymać 5 z egzaminu (zwolnienie). zaliczenie formy: odpowiedź ustna, prezentacja, raport, esej, prezentacja.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Waldemar W. Budner, Geografia ekonomiczna. Współczesne zjawiska i procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011. 2. Kazimierz Kuciński (red.), geografia ekonomiczna. Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015. 3. Kazimierz Kuciński, geografia ekonomiczna. Zarys teoretyczny, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004. 4. Rozwój miast w Polsce. Raport wprowadzający MRR opracowany na potrzeby przygotowania przeglądu OECD krajowej polityki miejskiej w Polsce, 2010, MRR, Warszawa 5. Liszewski S. (red.), 2008, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 6. Wrona J., Rek J., 2006, Podstawy geografii ekonomicznej. PWE, Warszawa 7. Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku. PAN, IG i PZ , Monografie tom 6, Warszawa 8. Domański R. 2004, Geografia ekonomiczna Ujęcie dynamiczne. PWN, Warszawa 9. Eurostat Regional Yearbook 2014, 2014, EUROSTAT 10. Informator GUS, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014 11. Statystycznie mówiąc, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2013 12. Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia są prowadzone - w zakresie statystyki publicznej - przez przedstawiciela Głównego Urzędu Statystycznego.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK225_W1
- zna i rozumie uwarunkowania ekonomiczne, społeczne oraz polityczno – kulturowe wpływające na rozwój przestrzeni
zna i rozumie problemy demograficznego i urbanizacyjnego rozwoju oraz ich wpływ na gospodarkę oraz dobrobyt społeczny
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
- Efekt GP.SIK225_W2
- Zna i rozumie podstawowe teorie geografii ekonomicznej i rozumie ich wpływ na gospodarowanie przestrzenią
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09
- Efekt GP.SIK225_W3
- rozumie powiązania między środowiskiem przyrodniczym a gospodarką i życiem społecznym w skali świata i kraju
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK225_U1
- potrafi interpretować dane makroekonomiczne i rozumie ich znaczenie dla rozwoju przestrzeni
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIK225_U2
- potrafi wyjaśnić znaczenie warunków geograficznych dla lokalizacji działalności gospodarczej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
- Efekt GP.SIK225_U3
- potrafi zauważyć i interpretować trendy zmian zjawisk gospodarczych i społecznych, ma świadomość dynamiki tych trendów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK225_K1
- nabywa umiejętności konsultowania koncepcji i decyzji związanych z lokalizacją działalności gospodarczej
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K06, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K07