Nazwa przedmiotu:
Uwarunkowania strategii rozwoju gmin
Koordynator przedmiotu:
dr inż Katarzyna Rędzińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK523
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 50 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin c) konsultacje - 5 godzin 2. Praca własna studenta – 70 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 15 godzin b) dokończenie projektów - 30 godzin c) przygotowanie do kolokwium - 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 50, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin c) konsultacje - 5 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS - 75 godzin, w tym: a) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin b) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 15 godzin c) dokończenie projektów - 30 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, procesach społecznych i gospodarczych.
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Pozyskanie wiedzy o zasadach i metodach opracowywania strategii rozwoju lokalnego, ich zakresach merytorycznych oraz umiejętność opracowywania i analizy strategii rozwoju gmin. Pozyskanie umiejętności analizy dokumentów polityki rozwoju na poziomie dokumentów Unii Europejskiej, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz umiejętności stosowania analizy SWOT i opracowywania wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego. Orientacja w zakresie podstawowych instrumentów rozwoju lokalnego (typologia, cele i zasady funkcjonowania, dostępność). Trening pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Zadania i ramy funkcjonowania samorządu terytorialnego a planowanie strategiczne 2. Uwarunkowania rozwoju lokalnego 3. Kompetencje samorządu w kształtowaniu strategii rozwoju; powiązania z sektorowymi i regionalnymi programami rozwoju 4. Etapy konstruowania strategii - diagnoza stanu, ocena zasobów, cele strategiczne, programy i środki realizacji celów strategicznych 5. Zakres przedmiotowy strategii – teoria a praktyka 6. Metody opracowywania strategii rozwoju gminy 7. Ewaluacja i modyfikacja strategii 8. Rozwój gospodarczy gminy jako podstawa strategii rozwoju 9. Instrumenty wspierania rozwoju lokalnego 10. Analiza przykładowych strategii rozwoju gmin. ZAJĘCIA PROJEKTOWE: 1. Dokumenty strategiczne ponadlokalne i ich znaczenie dla rozwoju gmin – analiza przykładowego dokumentu strategicznego, opracowanie wybranych zagadnień, dyskusja i opinia na temat znaczenia danego dokumentu dla gmin 2. Analiza strategiczna SWOT – opracowanie dla wybranych gmin 3. Studium przypadku - opracowanie wybranych elementów strategii rozwoju lokalnego/recenzja strategii – aspekty metodyczne i merytoryczne 4. Trening pracy zespołowej Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego (kolokwium odbywa się na ostatnim wykładzie). Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z kolokwium (waga 50%) i średnią arytmetyczną z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 50%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bończak-Kucharczyk Ewa, 2008, Strategie rozwoju regionów i miast. Metodologia i wskazówki praktyczne, Minigo, Warszawa 2. Krajowa Polityka Miejska (MIiR, 2015, strona www MIiR) 3. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie (MIiR, strona www MIiR) 4. Kłosowski W., Warda J., 2001, Wyspy szans. Jak budować strategie rozwoju lokalnego? W&K 5. Sztando A., 2010, Wzorzec procedury budowy strategii rozwoju jednostki samorządu lokalnego, w: Rozwój lokalny i regionalny. Znaczenie wsparcia udzielanego przez jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Nr 31/2010 Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 6. Jewtuchowicz Aleksandra, Rzeńca Agnieszka /red./, 2009, Współczesne wyzwania miast i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 7. Strony internetowe gmin, UE, ministerstw, organizacji samorządu terytorialnego
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK523_W1
rozumie zakres i znaczenie strategii rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Efekt GP.SIK523_W2
zna podstawy i zasady rozwoju gospodarczego gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.SIK523_W3
ma wiedzę na temat podstawowych instrumentów i programów rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK523_U1
potrafi analizować i oceniać krajowe, regionalne i lokalne dokumenty strategiczne dotyczące rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U10
Efekt GP.SIK523_U2
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji dla analizy uwarunkowań rozwoju gmin
Weryfikacja: kolokwia, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, P1A_U07, S1A_U03
Efekt GP.SIK523_U3
potrafi opracować i zaprezentować (indywidualnie i w zespole) opinię na temat strategii rozwoju gminy lub wybranych jej elementów
Weryfikacja: kolokwia, ocen projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, S1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK523_K1
potrafi ocenić efekty realizacji strategii rozwoju
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K06
Efekt GP.SIK523_K2
rozumie potrzebę systematycznej analizy polityki rozwoju regionalnego, opinii, raportów, Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i innych dokumentów strategicznych
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K01