- Nazwa przedmiotu:
- Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alina Muzioł-Węcławowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GPSIK.526
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 67 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje - 5 godzin
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
2. Praca własna studenta – 55 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 13 godzin
b) dokończenie projektów - 22 godzin
c) przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 122 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 67, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje - 5 godzin
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 pkt. ECTS - 65 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
b) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 13 godzin
c) dokończenie projektów - 22 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Rozeznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranych aspektów uwarunkowań procesów rewitalizacji, programów i projektów realizowanych w ramach programu rewitalizacji, uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie przyjętych założeń i określonych uwarunkowań lokalnych).
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Pojęcie rewitalizacji, procesy degradacji przestrzeni zurbanizowanej, obszary kryzysowe w gminach – aspekty przestrzenne, społeczne i kulturowe, ekonomiczne, techniczne
2. Rewitalizacja w polityce UE, rządowej i samorządowej – koncepcje, powiązania
3. Uwarunkowania i specyfika rewitalizacji w Polsce
4. Opracowywanie i wdrażanie lokalnych programów rewitalizacji, monitoring i ewaluacja
5. Partycypacja społeczna w rewitalizacji
6. Finansowanie rewitalizacji
7. Zarządzanie rewitalizacją
8. Wybrane zagadnienia rewitalizacji obszarów zdegradowanych w krajach UE.
ĆWICZENIA PROJ.:
1. Analiza i ocena wybranych aspektów programu rewitalizacji na przykładzie programu konkretnego miasta
2. Analiza i ocena wybranego projektu rewitalizacji
3. Społeczne aspekty rewitalizacji - analiza zagadnień
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z egzaminu (waga 50%) i średniej arytmetycznej z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 50%), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, 2003, GTZ, UMiRM, Warszawa.
2. Carl A. Heller, 2004, Rewitalizacja obszarów miejskich. Praktyczny przewodnik: Jak opracować lokalny plan rozwoju?, MRR, Warszawa
3. Jarczewski W. (red.), 2009, Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, IRM, Kraków
4. Siemiński W., Topczewska T., 2009, Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa
5. Muzioł-Węcławowicz A., (red.) 2010, Przykłady rewitalizacji miast, IRM, Kraków
6. Narodowy Plan Rewitalizacji - projekt, MIiR /strona internetowa MIiR/
7. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK526_W1
- zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
- Efekt GP.SIK526_W2
- zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście, rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09
- Efekt GP.SIK526_W3
- zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych, orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03
- Efekt GP.SIK526_W4
- zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK526_U1
- potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIK526_U2
- potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U04, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, P1A_U07
- Efekt GP.SIK526_U3
- potrafi zaproponować alternatywne źródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK526_K1
- ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, a pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
- Efekt GP.SIK526_K2
- potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degradacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K06, T1A_K01