Nazwa przedmiotu:
Kulturowe aspekty procesu rewitalizacji
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. inż. arch. Danuta Kłosek-Kozłowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK527
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 15 godzin, w tym: a) wysłuchanie cyklu wykładowego i prowadzenie indywidualnych notatek z wykładów (podlegają ocenie końcowej) - 15 godzin 2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) przygotowanie do sprawdzianu według treści wykładowych i lektur - 5 godzin b) zapoznanie się z literaturą podstawową przedmiotu (obowiązkowa) - 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 15, w tym: a) wysłuchanie cyklu wykładowego i prowadzenie indywidualnych notatek z wykładów (podlegają ocenie końcowej) - 15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza z zakresu historii budowy miast i ochrony środowiska.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cykl wykładowy omawia znaczenie dziedzictwa w kreowaniu przestrzeni miejskiej , dojrzewanie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego w dokumentach międzynarodowych, sytuując je w procesie rewaloryzacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych miast. Uczy umiejętności oceny wartości krajobrazu miejskiego ("czytanie miasta" i historycznego krajobrazu miejskiego), zapoznaje z autorską metodyką ochrony dziedzictwa kulturowego w planach miejscowych - prawnego instrumentu ochrony.
Treści kształcenia:
1. Miasto jako przedmiot ochrony. Zabytek, dobro kultury, dziedzictwo, krajobraz kulturowy i środowisko kulturowe 2. Ochrona, rewaloryzacja i rewitalizacja a wartości dziedzictwa miast w planowaniu miejscowym różnych skal 3. Legislacja w ochronie dziedzictwa miast, ujęcie historyczne - prawo polskie oraz międzynarodowe: karty, konwencje, dokumenty.. 4. Polskie obiekty o wyjątkowej, uniwersalnej wartości na Liście Swiatowego Dziedzictwa UNESCO 5. Proces rewitalizacji – zasady, cele przykłady w Polsce i zagranicą 6. Kapitał społeczny (wartości materialne i niematerialne) oraz partycypacja społeczna w ochronie i zarządzaniu dziedzictwem miast 7. Historyczny krajobraz miejski - studia, dokumentacja, analizy przestrzenne i plany miejscowe
Metody oceny:
1) ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne (wyjaśnienia i komentarz) - ocena z notatek 2) ocena z kolokwium zaliczającego uwzględniającego treść zalecanej literatury (możliwość zwolnienia z kolokwium przy wyróżniających się notatkach i 100% obecności na wykładach) Ocena końcowa : średnia z ocen p. 1 i 2 x % udział w wykładach Trzy nieobecności wykluczają możliwość zaliczenia przedmiotu. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. D. Kłosek-Kozłowska, Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój. Heritage of the Cities. Preservation and Development, Warszawa 2013 2. D. Kłosek-Kozłowska, Ochrona wartości dziedzictwa miast a urbanistyka, Warszawa 2007. 3. D. Kłosek-Kozłowska, Dziedzictwo kulturowe w zagospodarowaniu małych miast z charakterem. Sektor kultury kreatywnym źródłem innowacji, w: Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, Kraków 2009 4. D. Kłosek-Kozłowska, w: O zabytkach, Opieka, ochrona, konserwacja, Warszawa 2005 5. W. Ostrowski, Wstęp do historii budowy miast. Miasto i środowisko, Warszawa 1996 6. B. Rymaszewski, Klucze ochrony zabytków w Polsce, Warszawa 1992 7. E. Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego,Warszawa1988 8. Wykluczenie, rewitalizacja, spójność społeczna, red. L. Frąckiewicz, Katowice-Warszawa 2004 9. Monumenta conservanda sunt, Wrocław 2001 10. W Pęski, Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Warszawa 1999 11. Vademecum konserwatora zabytków, Biuletyn ICOMOS, Warszawa 1996 12. Vademecum konserwatora zabytków, Biuletyn PKN ICOMOS, Warszawa 1997 13. Ochrona i konserwacja dóbr kultury w Polsce 1944-1989, Warszawa 2005 14. K. Skalski, O budowie systemu rewitalizacji dawnych dzielnic miejskich, Kraków 1996
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK527_W1
zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji ze szczególnym uwzględnieniem aspektów kulturowych
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Efekt GP.SIK527_W2
zna zasady ochrony dziedzictwa kulturowego w dokumentach międzynarodowych, sytuując je w procesie rewaloryzacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych miast
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07
Efekt GP.SIK527_W3
rozumie znaczenie dziedzictwa w kreowaniu przestrzeni miejskiej
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt GP.SIK527_W4
zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, ochronie i zarządzaniu dziedzictwem miast
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt GP.SIK527_W5
ma wiedzę o zakresie i znaczeniu ochrony dziedzictwa kulturowego w planach miejscowych - prawnego instrumentu ochrony
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21, K_W24_UR, K_W25_UR, K_W27_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, T1A_W01, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK527_U1
potrafi ocenić wartości krajobrazu miejskiego ("czytanie miasta" i historycznego krajobrazu miejskiego) oraz je zaprezentować
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U18_UR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, S1A_U03
Efekt GP.SIK527_U2
potrafi pozyskiwać informacje na temat zasad ochrony dziedzictwa kulturowego w dokumentach międzynarodowych
Weryfikacja: ocena przyswajalności materiału wykładowego poprzez notatki własne oraz ocena z kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK527_K1
ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, gotowość do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: ocena z kolokwium oraz obserwacja studentów podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K08_UR, K_K09_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07, T1A_K07
Efekt GP.SIK527_K2
potrafi zgromadzić dane o specyfice kulturowej wybranego obszaru w odniesieniu do procesu rewaloryzacji i rewitalizacji
Weryfikacja: ocena z kolokwium oraz obserwacja studentów podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K06, T1A_K01