Nazwa przedmiotu:
Socjologia
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Piotr Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GP.SIK506
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 32 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na kolokwium - 2 godziny 2. Praca własna studenta – 28 godzin, w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 13 godzin b) przygotowanie do kolokwium - 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 32, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na kolokwium - 2 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot stanowi wprowadzenie w tematykę socjologii oraz metodologii prowadzonych przez nią badań.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu socjologii, poszerzoną o podstawy psychologii społecznej i komunikologii. Zdobyta wiedza ma ułatwić zrozumienie złożoności otaczającego świata, w tym zwłaszcza problemów społecznych obecnych we współczesnym społeczeństwie polskim. Studenci będą mieli możliwość nauczyć się stosowania tzw. wyobraźni socjologicznej w życiu prywatnym i przyszłym życiu zawodowym, m.in. dla celów definiowania i rozwiązywania problemów zawodowych, a także dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych w makroskali. Przekazywana wiedza dotyczy również procesów i przemian w nowoczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji społeczeństw przemysłowych w ponowoczesne. Zważywszy na kierunek studiów, student rozumiejący złożoną problematykę współżycia społecznego będzie lepiej przygotowany do pracy związanej z ustalaniem generalnych strategii, jak również szczegółowych planów, zagospodarowania przestrzennego.
Treści kształcenia:
1. Przedmiot socjologii, metody i techniki badawcze. Początki socjologii. 2. Socjologia a inne nauki. 3. Socjogeneza i socjalizacja – powstawanie społeczeństw. Rewolucje komunikacyjne w historii ludzkości a postęp cywilizacyjny. 4. Społeczeństwo jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Wybrane typologie społeczeństw. 5. Jednostka jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Psychologizm. 6. Kultura w ujęciu różnych szkół socjologicznych. Wpływ kultury na jednostkę i społeczeństwo. 7. Wybrane koncepcje rozwoju społecznego (innowacje, wynalazki, mody, imitacje itp.). 8. Konformizm, kontrola społeczna, efekt spirali milczenia vs. efekt głośnych mniejszości. 9. Interakcjonizm symboliczny. Wpływ otoczenia na jednostkę i kształtowanie jej osobowości. 10. Życie ludzkie jako teatr, ludzie jako aktorzy w teatrze życia codziennego (E. Goffman). 11. Społeczeństwo jako system. Konflikt i wymiana jako siły rządzące relacjami międzyludzkimi. 12. Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. 13. Przemiany globalne XX i XXI w. z perspektywy nauk społecznych. 14. Globalizacja jako zjawisko społeczne. 15. Różnice kulturowe w skali makro i jej przykłady.
Metody oceny:
Przedmiot ma formę wykładów, kończy się kolokwium zaliczeniowym w postaci testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi (wielokrotnego wyboru). Studenci mogą poprawić ocenę w jednym, dodatkowym podejściu. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Giddens; Socjologia, wyd. PWN 2004 2. B. Szacka; Wprowadzenie do socjologii, wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 3. J. Szacki; Historia myśli socjologicznej, wyd. PWN 2002 i kolejne 4. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, wyd. Aletheia 2008, 2011 Literatura uzupełniająca: 1. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, wyd. GWP 2001 2. M. Castells, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem. wyd. Rebis 2003 3. H. Jenkins, Kultura konwergencji, wyd. WAiP 2007 4. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, wyd. PWN 2000
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK506_W1
student posiada wiedzę na temat człowieka i jego form aktywności oraz ich instytucjonalizacji w zbiór zasad i reguł życia społecznego. Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne w socjologii, rozumie złożoność relacji jednostka-społeczeństwo, a także człowiek-natura, i współzależność tychże. Student posiada podstawową wiedzę na temat przemian społeczno-kulturowych we współczesnym świecie, w tym w zakresie informatyzacji i globalizacji.
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK506_U1
student umie dostrzec wielowymiarowość konfliktów społecznych, pełnionych przez nie funkcji, a także sposobów ich rozwiązywania. Student wykazuje umiejętność czytania tekstów socjologicznych i pokrewnych, w których wykorzystuje się materiały badawcze o charakterze teoretycznym i empirycznym.
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK506_K1
student kształtuje w sobie wrażliwość na potrzebę promowania kultury publicznej opartej na tolerancji i pluralizmie ideowym
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03
Efekt GP.SIK506_K2
student dostrzega złożoność zjawisk społecznych i polityczno-ekonomicznych w otaczającym świecie, kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec upraszczających i demagogicznych wizji rzeczywistości
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K03
Efekt GP.SIK506_K3
student zauważa konieczność ciągłego kształcenia i poszerzania interesującej go wiedzy na własną rękę, korzystając z różnych narzędzi komunikowania
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01